Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Toyota Land Cruiser 250 2.8 Diesel (First Edition)

Geschreven door Laurent Blairon op

Eerder bewees hij al dat de Schotse hooglanden geen probleem vormden, maar hoe brengt de nieuwe Toyota Land Cruiser 250 het ervan af op ons sterk dooraderde en dichtgeslibde Belgische wegennet? Wij zochten het uit, van het putje van de Ardennen tot de chique wijken van onze grootsteden.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.68 /20

Hij mag dan al wars zijn van al te opzichtige bling, ook de Land Cruiser heeft zijn prijzen de hoogte zien inschieten. Meer dan ooit is Toyota’s 4x4 een luxe-uitspatting – of een zware professionele investering. De verklaring voor die hoge prijs ligt voor een deel bij zijn extra technologie – en bij de algemene inflatie natuurlijk – maar feit is dat je voor het eerste uitrustingsniveau, de TX, toch al 77.020 euro kwijt bent. Daarvoor krijg je de genoemde sperdifferentiëlen centraal en achteraan, de Crawl Control en de Downhill Assist Control, maar nog niet het Multi-Terrain Select. Terwijl je ook vrede moet nemen met een stoffen stoelbekleding, ­manueel verstelbare stoelen en één zone voor de automatische klimaatregeling.

Zes cijfers

Voor meer uitrusting moet je upgraden naar een van de andere drie uitrustings­niveaus: TX-L, VX en VX-L, waarbij die laatste al 96.900 euro kost (onze 1st Edition is niet meer verkrijgbaar). Voeg daar nog metaalglanslak (990 euro), een trekhaak (1.099 euro) en een lederbekleding voor het interieur aan toe (2.599 euro – of 3.299 euro als je ook de optionele derde stoelenrij van 1.090 euro hebt aangevinkt), en we spreken over een bedrag van zes cijfers…

En dan moet je nog aan de kassa passeren bij de fiscus. De CO2-uitstoot van minstens 276 gram komt je in Vlaanderen op het maximum van 13.694,25 euro aan BIV te staan, en ook in Wallonië krijg je de volle pot qua ecomalus aangesmeerd (2.500 euro, boven op het standaardtarief van 2.478 euro voor een drieliter van 150 kW). Voor professionals is er een manier om die hoge belastingen te vermijden: 2.149 euro betalen om hun Land Cruiser te laten ombouwen tot lichtevracht. Dan betaal je peanuts… maar hou je natuurlijk wel maar twee zitplaatsen meer over. Positief nieuws is dat ook de Land Cruiser geniet van een waarborg van 10 jaar of 185.000 kilometer.

En het brandstofverbruik?

De nieuwe achttrapsautomaat maakt de 2.8 Diesel niet echt zuiniger: gemiddeld hadden we over de hele test nog altijd 11,0 l/100 km nodig. Blijf je weg van de snel­wegen, dan kan het met minder, hoewel je ook dan minstens op 8,5 l/100 km moet rekenen. Omdat hij voortaan een AdBlue-reservoir nodig heeft om aan de uitstootnormen te voldoen, zag de Land Cruiser 250 de inhoud van zijn dieseltank slinken van 87 naar 80 liter. Dat kost hem in de praktijk een slordige 60 kilometer aan rijbereik. Geen probleem in België, mogelijk wel in de Marokkaanse woestijn. En of je daar makkelijk AdBlue gaat vinden, durven we ook te betwijfelen… 

Geteste versie

Verbruik gemengd NB
CO2-uitstoot g/km
0 tot 100 km/u 0,00 sec.
1000m vanuit stilstand NB
Kostprijs per km 0,92 €

In dit artikel : Toyota, Toyota Land cruiser 250

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker