Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Toyota Land Cruiser 250 2.8 Diesel (First Edition)

Geschreven door Laurent Blairon op

Eerder bewees hij al dat de Schotse hooglanden geen probleem vormden, maar hoe brengt de nieuwe Toyota Land Cruiser 250 het ervan af op ons sterk dooraderde en dichtgeslibde Belgische wegennet? Wij zochten het uit, van het putje van de Ardennen tot de chique wijken van onze grootsteden.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.68 /20

De Land Cruiser 250 deelt zijn TNGA-F-platform met de huidige Land Cruiser 300 uit de Station Wagon-familie. Ten opzichte van de vorige generatie werd zijn ladderchassis 30 procent stijver – puur wat torsie­stijfheid betreft, bedraagt de winst zelfs 50 procent – wat je zowel op de weg als in het terrein zou moeten voelen. Toyota koos voor een solide onderstelset-up met vooraan onafhankelijke wielen en achteraan een starre as met schroefveren.

Voor het betere offroadwerk kon een reductiebak met korte versnellingen niet ontbreken, terwijl centraal en achteraan ook een vergrendelbaar differentieel huist. Daarnaast kan de voorste antirolstang worden losgekoppeld, zodat de voorwielen in het terrein meer speelruimte krijgen. Zodra de snelheid weer boven 30 km/u komt te liggen, wordt de stabilisatorstang automatisch opnieuw vergrendeld.  

Evolutie vierwielaandrijving

De vierwielaandrijving op zich is een ­grondige evolutie van die uit de voorganger. De aandrijfas heeft een nieuwe architectuur, die langer moet meegaan en stiller zou moeten zijn. Torsen-differentiëlen van de nieuwste generatie zorgen voor minder energieverliezen en beloven nog betrouwbaarder te zijn. Voor hun blokkering doen ze nu een beroep op een elektromagneet in plaats van een motor, waardoor ze 85 ­procent sneller kunnen reageren om de auto uit netelige situaties los te trekken.

Het zenuwcentrum van dat alles blijft het Multi-Terrain Select. Met een draaiknop en een schakelaar op de middenconsole kies je daarmee het geschikte offroadprogramma; de elektronica doet vervolgens de rest door de respons van het stuur, het gas en de remmen aan te passen. Met de korte versnellingen ingeschakeld gaat het om de standen Mud, Sand en Rock, in de lange is er keuze uit Mud, Sand, Gravel en Snow… met als nieuwigheid dat er telkens voortaan ook een Auto-stand is, die de ondergrond herkent en zelf de parameters daarop afstemt.

Handig voor het zware werk is eveneens de Crawl Control, een soort offroadcruise­control voor lage snelheden, zodat je je maximaal kunt concentreren op het stuurwerk – praktisch om steile hellingen op of af te rijden bijvoorbeeld. Eveneens nuttig in het terrein is de Panoramic View Monitor, die aan de hand van camera’s een beeld geeft van eventuele obstakels rond en zelfs onder de auto. Dat systeem is werkzaam tot 12 km/u en kan – voor het eerst in een Land Cruiser – met een stemcommando worden geactiveerd. Zelfs een icoon moet mee met zijn tijd…

Oldschool diesel

Terwijl elders ter wereld deze Land Cruiser ook bestaat als hybride benzine, vind je bij ons onder de motorkap nog altijd de meest oldschool diesel die je vandaag nieuw kunt kopen: een 2,8-liter met common rail-­inspuiting die met zijn distributie via ketting en zijn gietijzeren blok gemaakt is voor de eeuwigheid. We kennen deze motor natuurlijk al langer, sinds 2015, toen hij de antieke 3.0 D-4D kwam aflossen in de vorige Land Cruiser.

In deze nieuwe generatie kreeg hij een andere turbo met compactere schoepen, maar dat verandert niks aan zijn output: het maximumvermogen bedraagt nog altijd 204 pk. Voorlopig bedankt hij voor elke vorm van elektrische ondersteuning… maar niet voor lang meer: nog dit jaar vervelt de 2.8 Diesel tot mildhybride.  

  • Geteste versie

  • toyota Land Cruiser 5d 2.8L First Edition 4WD AUTO

  • Categorieën

    • Offroader

    Brandstof

    • DIES

    CO2

    -

    Vermogen

    204 CV

    Lengte

    4925 m

    Koffervolume

    640 tot 1934 L

In dit artikel : Toyota, Toyota Land cruiser 250

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker