Detailtests / Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125
Na de Focus en B-Max is het de beurt aan de Fiesta om de eenliter-Ecoboost onder de kap te krijgen. Met zijn 125 pk zet die de liefhebbers van kleine sportievelingen wellicht meteen aan het dromen...
- Score redactie 14.00 /20
Het onderstel van de Fiesta, met pseudo-McPhersons vooraan en een torsieas achteraan, blijft ongewijzigd, maar het motorgamma wordt verrijkt met twee versies (100 en 125 pk) van de 1.0 EcoBoost, een motor die al veel lof kreeg in de Focus. Dat wil niet zeggen dat de bestaande instapmotoren in het gamma verdwijnen. Een Fiesta was al in opvallende kleurtjes leverbaar, en dat aanbod wordt nu nog uitgebreid met Copper Pulse, Candy Blue of Hot Mustard (zoals onze testwagen). Ook binnenin kan nu meer gecombineerd worden, zodat het interieur - dat trouwens ook functioneler werd - aan contrast wint. De tweede grote nieuwigheid in deze Fiesta én een primeur voor Europa is de introductie van het MyKey-systeem, waarmee ongeruste ouders een sleutel kunnen programmeren om zoonof dochterlief te behoeden voor te grove uitspattingen.
- Levendig en geruststellend weggedrag
- Schokdempingscomfort
- Rijhouding, precies stuur
- Verzorgde geluiddemping, driecilinderklank
- Hoogstaande actieve en passieve veiligheid
- Motor met veel (onbenut) potentieel
- Combinatie motor-versnellingsbak (spreiding)
- Geen zesbak of automaat
- Zware en grote deuren (driedeurs)
- Afwerkingsdetails (hoedenplank)
- Instap naar achteren (driedeurs)
- Onvoldoende gewelfde achterbank
In dit artikel : Ford, Ford Fiesta
Tests
Onze tests
De concurrenten
Alfa Romeo MiTo 0.9 Turbo TwinAir 85 Distinctive
Fiat 500 0.9 Turbo Twinair 105 Cult
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands