In het kort
-
Techniek
De in de Focus zo gelauwerde 1.0 EcoBoost weet minder te bekoren in de Fiesta. Aan de motor zelf ligt dat niet (het is dezelfde krachtbron), maar hij wordt hier minder goed geholpen door een vijfbak met langere versnellingsbakverhoudingen. De kleine driepitter is nog wel soepel, maar schiet er aan vinnigheid en sympathie bij in. Anderzijds komt deze maatregel wel het verbruik ten goede, getuige een CO2-normuitstoot van 99 g/km. In de praktijk hangt het verbruik af van je rechtervoet.
-
Wegligging
Dat gebrek aan enthousiasme van de motor is in dit geval des te spijtiger omdat de Fiesta gezegend is met een dynamisch onderstel met veel potentieel. De voortrein is snedig, de achterkant speels, zonder ooit gemeen uit de hoek te komen. En in elk geval houdt de stabiliteitscontrole een oogje in het zeil, want die kan niet worden uitgeschakeld. Dat geldt wel voor de antispinregeling, maar die hoeft met dit aandrijfgeheel slechts zelden tussenbeide te komen.
-
Veiligheid
Met zeven airbags standaard, waarvan een voor de knieën van de bestuurder, is de Fiesta een goede leerling op het vlak van de passieve veiligheid. En dankzij een standaard ESP en het optionele automatische stadsremhulpsysteem Active City Stop is deze Fiesta evenzeer een voorbeeld op het vlak van de actieve veiligheid. Daarbij komt nog dat Ford ook aan de jongere rijders denkt met de programmeerbare sleutel MyKey, die onervaren bestuurders (deels) tegen zichzelf moet beschermen.
-
Comfort
De Fiesta mag dan al dynamisch zijn, hij blijkt ook comfortabel. Dankzij uitstekend afstellingswerk voor de ophanging weet deze veelzijdige stadsauto alle mogelijke wegoneffenheden optimaal te filteren. De voorstoelen dragen bij tot dit algemene comfort, door een uitstekende zijdelingse steun te bieden. Achterin is wel voldoende plaats, maar de zitting is niet gewelfd genoeg. En op de achterbank raken is in deze driedeursversie sowieso geen sinecure.
-
Praktische kant
Voorin vind je meer en ook grotere bergvakken, maar achterin is het armoe troef wat opbergruimte betreft, met enkel opbergtassen op de rugleuningen. Alles laat zich vrij duidelijk bedienen, de verschillende menu's van de boordcomputer zijn logisch en goed leesbaar en de verbinding met Bluetooth of de AUX- en USB-ingangen gaat vlot. Hetzelfde geldt voor het programmeren van het MyKey. Gelukkig maar, stel je voor dat je dat aan de jongeren in kwestie zelf zou moeten vragen...
-
Budget
Met een prijskaartje van 17.450 euro is de 1.0 EcoBoost 125 geen weggevertje. Maar hij wordt dan minstens als Titanium geleverd, met (bijna) alles erop en eraan. Als u geen boodschap zou hebben aan die luxe, weet dan dat er ook een 100 pk-versie bestaat in een bescheidener Trend-outfit, voor een substantiële 2.000 euro minder. Voor de verkeersbelasting is er geen verschil tussen beide vermogensversies, voor de BIV in Vlaanderen evenmin (wel in Brussel en Wallonië).
De opmerkelijke efficiëntie van de 1.0 EcoBoost in de Focus schiep grootse verwachtingen voor de komst van deze motor in de lichtere Fiesta, qua verbruikswinst, maar meer nog qua rijdynamiek. Door de versnellingsbakverhoudingen te verlengen hebben de ingenieurs ons echter een illusie armer gemaakt. Of toch ten dele, want de theoretische winst qua verbruikscijfers tegenover de atmosferische voorganger wordt ook in de praktijk waargemaakt. Maar verder is de eenliter hier eerder veelzijdig en gewillig dan sportief - waar zijn die paardjes gebleven? Voor een écht dynamische Fiesta wordt het dus wachten op de veelbelovende ST, met zijn 1.6 EcoBoost van 170 pk. Jammer, want Ford had hier alle ingrediënten om een leuk speleding te creëren dat minder duur was geweest. Een gemiste kans...