Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Abarth 500e: Kunst-en-vliegwerk

Geschreven door Cedric Derese op

Als Carlo Abarth zou weten dat de naar hem genoemde auto’s tegenwoordig volledig elektrisch zijn – zoals een banale wasmachine of broodrooster – hij draaide zich om in zijn graf. Nochtans prijkt zijn naam groter dan ooit op de neus van de nieuwe 500e, die zelfs de artificiële lapmiddelen niet schuwt om de fans over de streep te trekken.

38.040 €
  • Score redactie 16.35 /20

De barkrukachtige rijhouding van de oudere Abarth-modellen is bij dezen vergeten: in de nieuwe 500e zit je perfect. De kuipstoelen zijn comfortabel en omhullend genoeg om je lichaam stevig op zijn plek te houden, terwijl het met alcantara overtrokken en afgeplatte stuurwiel een genot is om vast te nemen. De afwerking van het interieur is geslaagd. De zachte capitonnering van het eveneens met alcantara beklede dashboard is weliswaar een privilege van de Turismo, maar in alle versies getuigen de gebruikte kunststoffen van kwaliteit, en ze zijn vooral veel beter geassembleerd dan vroeger. Kortom, het is aangenaam toeven in deze kleine auto… al is dat een beetje minder het geval wanneer de zon fel schijnt, omdat het iele zonnescherm van het panoramadak (dat niet open kan) maar weinig beschermt tegen de binnenkomende hitte. En uiteraard zijn de voorste inzittenden beter af dan de achterste: de instap naar de achterbank is niet van de makkelijkste en de been- en de hoofdruimte zijn er beperkt. Idem voor de koffer: die volstaat voor wat boodschappen of kleine bagagetassen, maar dat is het dan ook.  Tja, van een auto van amper 3,67 meter lang mag je nu eenmaal geen mirakels verwachten. 
Eerder dan in zijn veelzijdigheid ligt de sterkte van het interieur van deze nieuwe Abarth dan ook in zijn knusse sfeer en zijn originele aankleding. De alomaanwezige schorpioen – je vindt hem op het stuurwiel, de rugleuning van de stoelen en zelfs de pedalen – geeft het geheel een vleugje exclusiviteit, terwijl de zorg die aan details werd besteed, respect afdwingt. We denken dan aan die kleine drukknopjes waarmee je de deuren (elektrisch) ontgrendelt, de aluminium deurdorpels met de vermelding Abarth, of de blauwe treklussen om de voorstoelen naar voren te kantelen. Eén detail had echter meer aandacht verdiend: de sleutel, die van goedkope zwarte kunststof is gemaakt en niet de minste uitstraling heeft. Een beetje cheap voor een Abarth… die meer dan 37.000 euro kost.

In dit artikel : Abarth, Abarth 500

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker