Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Abarth 500e: Kunst-en-vliegwerk

Geschreven door Cedric Derese op

Als Carlo Abarth zou weten dat de naar hem genoemde auto’s tegenwoordig volledig elektrisch zijn – zoals een banale wasmachine of broodrooster – hij draaide zich om in zijn graf. Nochtans prijkt zijn naam groter dan ooit op de neus van de nieuwe 500e, die zelfs de artificiële lapmiddelen niet schuwt om de fans over de streep te trekken.

38.040 €
  • Score redactie 16.35 /20

Het cliché van de plankharde Abarthjes mag bij deze de prullenmand in. Want ook al is het onderstel nog altijd voelbaar stug gedempt, de nieuwe 500e stuitert niet meer over de minste oneffenheid in het wegdek, zoals zijn voorlopers met verbrandingsmotor dat wél nogal eens durfden te doen. Zelfs verkeersdrempels of grotere putten en bulten verteert hij vrij goed. Een aangename verrassing voor het comfort dus, al mag je natuurlijk niet eenzelfde zachtheid verwachten als in de gewone elektrische Fiat 500. Maar goed, bij een sportieveling weet je dat dat er nu eenmaal bij hoort.
In ruil trakteert deze Abarth je op een echt dynamisch karakter en een sportiever rijplezier. In de stad maken zijn snedige voortrein en de levendige reacties van zijn elektromotor hem uitzonderlijk vinnig, en schuift hij met zijn compacte formaat moeiteloos met het verkeer mee. Goeie punten zijn er ook voor het stuur, dat licht en aangenaam is bij courant gebruik, maar toch voldoende nauwkeurig is en genoeg feedback geeft als je de zweep erop legt.
Abarth voorziet in drie rijprogramma’s: Turismo, Scorpion Street en Scorpion Track. De eerste is de set-up voor alledaags gebruik. Alle parameters zijn dan ingesteld op een zachte en comfortabele rijervaring, tot het aandrijfgeheel toe, waarvan het vermogen in deze stand trouwens ­begrensd wordt op 100 kW (136 pk). In de stand Scorpion Street komt het temperament van de elektrische Abarth bovendrijven, met onder meer een alertere respons op het gaspedaal en een motor die het volle pond mag geven. De modus Scorpion Track tot slot is ingesteld op pure sportiviteit, zonder zich nog te bekommeren om zoiets ‘triviaals’ als efficiëntie – door bijvoorbeeld de elektrische regeneratie uit te schakelen. Iets wat we eerlijk gezegd niet goed begrijpen, aangezien die ‘elektrische rem’ net deel uitmaakt van de sterke punten van de nieuwe lichting elektrosportievelingen.
Wat pure prestaties betreft, is er geen reden tot klagen: met een tijd van 7 seconden rond (8 seconden in de Turismo-stand) voor de spurt van 0 naar 100 km/u is de elektrische Abarth 500e amper 3 tienden van een seconde minder snel dan de 695 met zijn 1.4-turbo van 180 pk, de krachtigste benzine-Abarth die nog in de catalogus staat. De vergelijking qua topsnelheid is iets pijnlijker, aangezien die hier begrensd is op 155 km/u en de 695 vrolijk doorgaat tot 225 km/u. Nu ja, van die lacune ga je in theo­rie alleen last ondervinden op een circuit, aangezien die 155 km/u al een eind boven de maximumsnelheid in ons land ligt.
Het idee van de stilte die doorgaans in elektrische auto’s heerst, maakte Abarth duidelijk wat ongemakkelijk. Daarom werd er een heel team ingenieurs gezet op de ontwikkeling van een sound generator. In plaats van de stoofbuis als uitlaat die onder de benzinemodellen van het merk hangt, heeft de 500e daarom een externe speaker (enkel in de Turismo-versie weliswaar) die de typische brom van de benzinevarianten moet imiteren. Mamma mia…

In dit artikel : Abarth, Abarth 500

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker