- Score redactie 16.35 /20
We zeiden het hierboven al: ook de ‘oude’ Abarth 695 met zijn 1.4-turbo van 180 pk is nog altijd verkrijgbaar. En terwijl die benzinevariant voor 29.690 euro van eigenaar wisselt, moet je minimaal 37.790 euro neertellen voor de 500e. De prijs die je betaalt voor zijn elektrische aandrijving natuurlijk, maar ook een teken dat het merk met dit model duidelijk een meer premium publiek wil aanspreken – eventueel zelfs bestaande uit ondernemers of bedrijven die wel heil zien in een leuke kleine auto die 100 procent fiscaal aftrekbaar is.
In elk geval staat de uitrusting op het niveau van de gehanteerde prijzen, want de 500e is vrij volledig aangekleed. Zo krijgt de basisversie al een automatische klimaatregeling, digitale instrumenten op een 7 duim groot tft-scherm, een mooi centraal aanraakdisplay van 10,25 duim met geïntegreerde navigatie, een handsfree instapsysteem, licht- en regensensoren, parkeersensoren achteraan en alle rijhulpsystemen die we eerder al aanhaalden. Ook visueel staat die basis-500e er, dankzij zijn full led-verlichting voor- en achteraan en matgrijze lichtmetalen zeventienduimers. Voor 4.000 euro extra voegt de Turismo er onder meer achttienduimvelgen aan toe, donkere achterste ruiten, een bekleding van leer en alcantara, een JBL-audiosysteem en een panoramisch dak. Abarth houdt het bij slechts vijf mogelijke koetswerkkleuren, waarvan enkel het Bianca Antidoto inbegrepen is; voor het Blu Veneno, het Nero Venom, het Rosso Adrenalina en het Verde Acido (zoals onze testauto) moet je 600 euro bijbetalen.
En dan is er nog het verbruik, een kwestie die des te heikeler is voor een elektrische auto omdat ze ook bepalend is voor de afstand tussen twee laadpauzes. Om eerlijk te zijn stonden we ervan te kijken hoe zuinig deze 500e is: over onze hele test nam hij genoegen met 16,5 kWh/100 km. Een gemiddelde dat we als behoorlijk gunstig mogen omschrijven gelet op het enthousiasme dat deze kleine Italiaan telkens bij ons wist los te weken. In een stedelijke omgeving, waarin de energierecuperatie volop haar ding kan doen, zakte het verbruik zelfs naar 15,4 kWh. De bruikbare batterijcapaciteit van 37,8 kWh indachtig betekent dit dat het reële rijbereik varieert van 200 tot 245 kilometer, wat toch enigszins een rem zet op de gebruiksmogelijkheden van dit autootje. Al moeten we daar meteen aan toevoegen dat in deze formaatsklasse, naast de ‘gewone’ Fiat 500e, voorlopig niemand echt beter doet, ook de Mini Electric of de Honda e niet.
Geteste versie
Abarth 500e 42-kWh 114kw | |
Verbruik gemengd | NB |
CO2-uitstoot | 0 g/km |
0 tot 100 km/u | 0,00 sec. |
1000m vanuit stilstand | NB |
Kostprijs per km | 0,32 € |
VAA per maand | NB |
- Score eigenaars /20
In dit artikel : Abarth, Abarth 500
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!