Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2023 Audi Q8 Sportback 55 e-Tron Quattro (S Line)

Geschreven door Steven Appelmans op

Audi heeft zijn grote elektrische SUV aangepast aan de geldende trends. Een update die klaarblijkelijk niet mogelijk was zonder ook te morrelen aan de naam: voortaan begin je met Q8 vooraleer je e-Tron laat volgen. Waarmee de positie van dit model in het gamma des te duidelijker wordt.

94.390 €
  • Score redactie 16.60 /20

We hadden eerlijk gezegd gedacht dat we ons wat onderuit zouden moeten laten zakken achteraan in deze Q8 e-Tron. Vanwege de aflopende daklijn van onze Sportback-uitvoering natuurlijk, maar evengoed omdat er nog wat batterijen onder de bank zitten. Niets daarvan echter, ook met onze 1,80 meter zaten we op de achterbank van de Sportback meer dan prima. Waarbij er trouwens in geen enkele richting te klagen was over het ruimteaanbod. Van ‘goed zonder meer’ in het geval van onze kruin ging het naar ‘plek zat’ voor onze benen.

Anders dan bij de Q8 met verbrandingsmotor valt er wel niet te schuiven met de tweede zitrij. Wat dus betekent dat je het altijd moet rooien met de 528 liter die je in de koffer ter beschikking wordt gesteld. Je kunt uiteraard ook altijd nog de achterbank naar beneden klappen, wat het volume vergroot tot 1.567 liter. Mooie waardes, maar voor wie dat toch nog te weinig zou zijn: er is altijd nog de gewone Q8 e-Tron, die met 569 tot 1.637 liter net iets beter doet. Met de laadkabels hoef je sowieso geen rekening te houden, die passen in de 62 liter grote frunk onder de motorkap. 

Review Audi Q8 e-Tron

First Class

Nog het vermelden waard is de bijzonder deugdelijke isolatie in het interieur. De Q8 is waarlijk een rijdend stiltegebied, al moeten we daar eerlijkheidshalve aan toevoegen dat onze testwagen – naast de standaard dubbel gelaagde voorruit – eveneens was voorzien van de (optionele) dubbele beglazing in de portieren. In combinatie met de uitstekende (maar eveneens bij te betalen) Comfortstoelen creëert dat een heerlijke reiscocon waar je ook na een lange rit fris en monter uitstapt. Een First Class-ervaring die weliswaar wat in contrast staat met de harde kunststoffen die iets te veel werden gebruikt voor, voornamelijk, de onderkant van het dashboard. 

Hoewel Audi behoorlijk wat uitrusting op de optielijst houdt, zijn ze in Ingolstadt wel zo gul je van meet af aan het meest uitgebreide MMI Navigation Plus-infotainment mee te leveren. Een systeem waarvan we vooral de navigatie appreciëren. Omdat je de te volgen weg kunt weergeven op de gedetailleerde satellietkaarten van Google Maps. Omdat je dankzij de MMI Touch-toevoeging het adres niet alleen kunt typen, maar even goed kunt schrijven. Maar vooral omdat de digitale gids bij het uitstippelen van je route rekening houdt met laadplekken en laadtijden (inclusief preconditionering van je batterij voor zo’n laadsessie).

Daarbij deinst de navigatie er absoluut niet voor terug een langere dan wel tragere weg te selecteren als zich daar meer/betere snellaadmogelijkheden aandienen. Van het display onder aan de middentunnel zien we daarentegen nog altijd het nut niet in, dus dat hadden de Duitsers bij de opfrisbeurt gerust aan de kant mogen laten. Zeker omdat je ook al voor de tellerpartij en (optioneel) voor de spiegels op een scherm moet kijken. Overkill heet dat dan. Bij die bemerking past trouwens ook deze tip: voorzie in de nodige doekjes, want al die (aanraak)schermen staan in een mum van tijd vol met vingerafdrukken.

In dit artikel : Audi, Audi Q8 e-tron

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker