- Score redactie 16.60 /20
De Audi Q8 e-Tron mag dan al efficiënter geworden zijn, maar voor het grotere rijbereik van onze testversie is er nog een andere, belangrijkere verklaring: als 55 Quattro ziet deze SUV zijn batterijcapaciteit stijgen van 95 naar 114 kWh nominaal. Die winst is te danken aan een lichtjes veranderde chemische samenstelling van de lithium-ions (met een grotere energiedichtheid tot gevolg), maar vooral aan de anders gevormde cellen die de Duitsers nu gebruiken. Audi wisselde zijn buidelcellen namelijk in voor makkelijker te stappelen prismacellen. Daardoor past er tot 20 procent meer bruikbare capaciteit in hetzelfde batterijpack – dat zit nog altijd in de vloer en telt nog altijd 36 modules met elk 12 cellen.
Met de 106 kWh die netto wordt gebruikt voor de aandrijving, zou je volgens de WLTP-cyclus maximaal 600 kilometer ver moeten raken, of een goeie 150 kilometer meer dan voorheen. Tot daar de theorie. Zoals al een paar keer gezegd, is de Q8 een stevige knaap. Eentje die mikt op een hoogstaand comfort bovendien, een insteek die niet kan bestaan zonder de nodige luxe-elektronica. En die technologie heeft uiteraard ook stroom nodig.
Opgeteld met het rijverbruik kwamen we daardoor uit op een gemiddelde van 27,4 kWh/100 km. Vertaald naar af te leggen afstand geeft dat een praktisch rijbereik van net geen 390 kilometer. Niet meteen de beste cijfers van de klas… De Q8 zal het dus ook na de verbeteringen moeten stellen met een ‘voldoende’ op dat deel van zijn rapport. Het is mede een gevolg van de keuze voor asynchrone motoren, want die vergen nu eenmaal meer stroom dan hun synchrone tegenhangers met permanente magneet.
Sneller snelladen
Nu valt er ook goed nieuws te melden, want de sterkere batterij kan meer gelijkstroom aan: voortaan laad je de Q8 e-Tron met maximaal 170 in plaats van 150 kW. Een hoger vermogen dat de Duitser bovendien langer aanhoudt: van 10 tot een heel stuk voorbij de 60 procent blijft de laadcapaciteit hoog en de curve lineair. Nadien zakt de laadsnelheid stelselmatig, waardoor je finaal toch nog altijd een halfuurtje nodig hebt wil je opnieuw over 80 procent van het totale kunnen van de lithiumcellen beschikt. Al is dat volledig in lijn met wat je in dit segment kan en mag verwachten.
Op wisselstroom laat Audi je de keuze of je de standaard 11 kW aan laadvermogen optioneel wilt verhogen tot 22 kW. Desgewenst kun je daarbij eveneens een tweede laadpoort krijgen in de rechtervleugel vooraan (die extra laadaansluiting is wel enkel geschikt voor wisselstroom), waardoor het niet meer uitmaakt aan welke kant van de laadpaal je parkeert.
Voor niets gaat de zon op. Voor minder dan 93.440 euro vertrekt deze Q8 Sportback e-Tron 55 Quattro niet. Het hier getoonde exemplaar kostte zelfs 118.200 euro. Om maar te zeggen dat je er met die vanafprijs nog lang niet bent. Als dergelijke bedragen je budget zouden overschrijden, weet dan dat de Q8 e-Tron Sportback ook te bestellen valt als 50 Quattro, met 95 kWh aan batterijcapaciteit (of evenveel als de 55 Quattro had voor de facelift). Die versie is de jouwe vanaf 81.230 euro.
Geteste versie
Audi Q8 e-tron 55 Quattro S-Line | |
Verbruik gemengd | NB |
CO2-uitstoot | 0 g/km |
0 tot 100 km/u | 0,00 sec. |
1000m vanuit stilstand | NB |
Kostprijs per km | 0,84 € |
VAA per maand | NB |
- Score eigenaars /20
In dit artikel : Audi, Audi Q8 e-tron
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!