Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2023 Audi Q8 Sportback 55 e-Tron Quattro (S Line)

Geschreven door Steven Appelmans op

Audi heeft zijn grote elektrische SUV aangepast aan de geldende trends. Een update die klaarblijkelijk niet mogelijk was zonder ook te morrelen aan de naam: voortaan begin je met Q8 vooraleer je e-Tron laat volgen. Waarmee de positie van dit model in het gamma des te duidelijker wordt.

94.390 €
  • Score redactie 16.60 /20

Luchtvering is standaard op de Audi Q8 e-Tron en daar kunnen we alleen maar blij om zijn. Batterij-elektrische wagens, zeker als ze als grote SUV zijn vormgegeven, kampen namelijk met een aanzienlijk meergewicht (onze testwagen woog maar liefst 2.725 kilo), en die obesitas laat zich sowieso gelden als je de massa vrij spel geeft. Gecounterd met pneumatische veren – en actieve schokdempers – dartelt deze Q8 e-Tron daarentegen even comfortabel over oneffenheden als zijn TFSI- en TDI-broers (op traditionele schroefveren) dat zouden doen. 

Het had zelfs nog wat behaaglijker gekund, want bij de S Line-trim van onze testauto hoort altijd de sportievere (lees: wat strakkere) afstelling van die luchtbalgen. In tegenstelling dus tot de normale setting die je krijgt bij de Advanced-basisuitvoering. Nu goed, zoals al gezegd, vonden we het gevonden compromis alsnog prima. Zelfs met die optionele 21-duimers (met 265/45-banden) én met het Audi Drive Select voornamelijk in zijn Efficiency-modus. Daarbij zakt de Sportback, omwille van de aerodynamica, 26 millimeter door zijn veren.

Het omgekeerde kan trouwens ook. Naast de obligate programma’s voor het asfalt (Efficiency, Comfort, Dynamic, Individual en Auto) kun je ook kiezen voor de standen Allroad en Offroad. In die laatste krik je de standaard bodemvrijheid van 172 millimeter met maximaal 50 millimeter op. Niet dat je deze Sportback dan maar ineens de brousse in kunt sturen, maar een afgelegen veldweg hoeft niet per se meer het einde van de pret te betekenen. Vermoeden we. Want uiteraard rijden wij nooit waar het niet toegelaten is. Kuch, kuch.

Audi Q8 e-Tron

Stabiel en veilig

Terug dan naar het asfalt. Audi zorgde voor een grotere spreidstand tussen de modi Comfort en Dynamic, wat de Q8 er zeker efficiënter op heeft gemaakt… maar niet per se (veel) sneller of plezanter. In combinatie met de directere stuuroverbrengingsverhouding (van 15,8:1 naar 14,6:1) en de stijvere lagers van de vooras krijg je vooral een duidelijkere feedback van de voorwielen, waardoor je de Sportback nog stabieler en met meer vertrouwen de bocht kunt ingooien. Een bocht die de Q8 e-Tron vervolgens bijzonder lang bijzonder neutraal blijft volgen, met ondertussen belachelijke snelheden. Opnieuw, dit ding weegt dik 2,7 ton (2,5 ton leeg). Ronduit indrukwekkend als prestatie… zij het dat je die sensaties in de commandopost nooit volledig krijgt doorgeseind. Exact dus zoals het Audi-DNA het dicteert. Stabiliteit en veiligheid primeren in Ingolstadt. 

En daar kunnen we ons in dezen perfect in vinden. Dit is een luxueuze coupé-SUV die zijn kilometers vooral zo aangenaam mogelijk wil afmalen. Wat meer dan behoorlijk lukt dankzij de Efficiency Assist, die de snelheid aanpast aan de omstandigheden. Is de weg voor je leeg, dan zal de Q8 e-Tron zoveel mogelijk teren op de opgebouwde kinetische energie. Dient er zich een kruispunt, een bebouwde kom, een voorligger of een andere situatie aan die een vertraging vergt, dan zal de elektronica die op aansturen van de aanwezige sensoren en camera’s automatisch induceren. Dat zorgt voor een bijzonder natuurlijke manier van rijden, eentje die je je meteen eigen maakt. Ook dus als je nog nooit met een EV op pad bent geweest. Je kunt eventueel de energierecuperatie manueel verhogen via de peddels achter het stuur (evenwel zonder ooit te kunnen spreken van een volledige eenpedaalsturing), al zien we daar eigenlijk het nut niet van in.

Het tempo wordt daarbij nog altijd bepaald door twee asynchrone motoren – één per as – die samen goed zijn voor 408 pk en 664 Nm. Aan dat piekvermogen veranderde dus niets. Dat je er vandaag een tiende sneller mee aan 100 km/u zit (5,6 in plaats van 5,7 seconden), heeft dan ook vooral te maken met de verbeterde stroomlijn. Nu, er werd wel degelijk gesleuteld aan de aandrijflijn: de stator van de achterste motor ging van twaalf naar veertien koperen wikkelingen, waardoor er een sterker magnetisch veld rond de rotor kan worden opgebouwd zonder dat dat meer stroom kost. Voor dezelfde input als voorheen krijg je met andere woorden dus meer vermogen. Nogmaals, die aanpassing maakt de Q8 er niet direct sneller op, wel efficiënter.

In dit artikel : Audi, Audi Q8 e-tron

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker