Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2023 Mazda CX-60 3.3 e-SkyActiv D (AWD / Takumi)

Geschreven door Olivier Maloteaux op

Tegen de trends van downsizing in en alle dieselbashing ten spijt heeft Mazda een gloednieuwe en grote zelfontbrander ontwikkeld voor zijn CX-60: een zescilinder met een longinhoud van meer dan 3 liter! Volgens de Japanners het ideale recept om ouderwets rijplezier te verzoenen met een laag verbruik...

62.390 €
  • Score redactie 14.93 /20

Het is heerlijk toeven in deze Mazda. Het sfeervolle interieur is lichtrijk (zeker met het optionele glazen panoramadak) en net zo chic als bij de premiummerken, zeker in de topversies, die aangekleed zijn met stijlvolle en verzorgde materialen, zoals nappaleder voor de stoelen en esdoornhout op de brede middenconsole en de deurpanelen in het geval van onze Takumi. Ook het strakke en pure design van het dashboard draagt bij tot de zensfeer die in deze CX-60 heerst. Daarnaast waarderen we het feit dat er voldoende opbergvakken zijn. De voorstoelen zijn vrij zacht en kunnen worden verwarmd of gekoeld. Een massagefunctie, die bij sommige concurrenten wél wordt aangeboden, ontbreekt echter. 

Hoewel de binnenruimte achterin in absolute termen goed te noemen is, blijft ze in verhouding tot de buitenafmetingen van de auto vrij gemiddeld, een nadelig gevolg van de overlangse motorarchitectuur die nu eenmaal een langer motorcompartiment vereist. Het is ook jammer dat de zitting van de achterbank weinig steun biedt aan de dijen van langere passagiers. De middelste zitplaats is, zoals zo vaak het geval is, nogal hard en dus beduidend minder comfortabel. In de hoogte is er echter geen enkel probleem: de hoofdruimte is royaal, zelfs met het optionele panoramadak.

De moduleerbaarheid is beperkt tot een in drie delen neerklapbare rugleuning, maar die is niet in helling verstelbaar en de bank is niet verschuifbaar, zoals dat wel kan bij sommige concurrenten. Op de topversies kunnen de buitenste plaatsen van de achterbank wel verwarmd worden. De kofferruimte breekt geen records qua volume, maar is wel praktisch dankzij zijn rechte vormen. 

Review Mazda CX-60 Diesel

 

Vingerafdrukken

Alle versies beschikken over een digitaal instrumentenbord van 12,3 duim (weliswaar met weinig personaliseringsmogelijkheden), bijgestaan door een centraal scherm van dezelfde grootte. De aanraakfunctie van dat laatste display werkt alleen als de auto stilstaat; zodra je gaat rijden, is het multimediasysteem enkel nog bedienbaar met de draaiknop op de middenconsole. Dat is uiteindelijk nog het veiligste én het beperkt vingerafdrukken op het scherm...

Het infotainmentsysteem kan ook met de stem worden bediend, maar de spraakherkenning is niet erg intuïtief en niet compatibel met alle functies van de auto. Android Auto- en Apple CarPlay-verbindingen worden draadloos ondersteund. Een smartphoneoplader met inductie is beschikbaar in het Convenience & Sound Pack. Verder zijn er vier USB-C-poorten (twee voor- en twee achterin), twee 12-voltaansluitingen (voorin en in de koffer), en zelfs een 220-voltstopcontact op de tweede zitrij (Convenience & Sound Pack, voor toestellen tot 150 watt).  

Verwante testen

In dit artikel : Mazda, Mazda CX-60

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker