- Score redactie 14.93 /20
Het atypische en non-conformistische Mazda doet niets zoals de andere merken. Het geloofde niet in zelfopladende hybrides en kocht dan maar bij Toyota een Yaris in om er een Mazda 2 Hybrid van te maken. De plug-inhybride aandrijving heeft de Japanse constructeur pas vorig jaar schoorvoetend omarmd, in de CX-60, op een moment dat veel merken alweer openlijk begonnen te twijfelen aan de toekomst van die technologie. Ook de zuiver elektrische aandrijving benadert Mazda nog wat schuchter, meer bepaald met de MX-30, die wordt gevoed door een minibatterij, maar daarbij wel kan worden bijgestaan door een kleine rotatiemotor op benzine die fungeert als range extender.
En terwijl zowat alle regeringen de diesel tegenwoordig bashen, besloot Mazda tijd en geld te investeren in het ontwerp van een gloednieuwe zelfontbrander voor zijn CX-60. En nog geen kleintje ook: in een tijd van algemene downsizing, waarin driepittertjes hoogtij vieren, pakken de Japanners stevig uit met een zescilinderblok van maar liefst 3,3 liter! Zouden de ingenieurs van Hiroshima geïnfecteerd zijn door een of ander nieuw virus? Ze zweren van niet en verzekeren ons dat een dikke diesel in een grote auto minder kan verbruiken dan een kleine zelfontbrander. Is het inderdaad mogelijk om de geneugten van een zes-in-lijn te verzoenen met een mussendorst – in een toch niet zo kleine SUV dan nog?
Foto’s: Julien Mahiels
- Karaktervolle en zuinige zescilinder-diesel
- Rustgevend en goed afgewerkt interieur
- Evenwichtig en aangenaam weggedrag
- Vrij stugge ophanging
- Verhouding buitenmaten-binnenafmetingen
- Hoge(re) fiscale lasten
Verwante testen
28-09-2022
30In dit artikel : Mazda, Mazda CX-60
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!