Detailtests / Jaguar F-Type Coupé V6
De nieuwe Jaguar F-Type Coupé kost minder dan de roadster waarvan hij is afgeleid, rijdt minstens even plezierig en ziet er zo mogelijk nóg aantrekkelijker uit. What's not to like?
- Score redactie 14.74 /20
Net zoals zijn grote broer XK en de luxelimousine XJ (maar ook de Range Rover en Range Rover Sport van concerngenoot Land Rover) heeft de F-Type een structuur en koetswerk die volledig van aluminium zijn gemaakt. Dat metaal is hier bovendien niet gelast, maar wel bevestigd met extreem sterke lijm - het aluminium zou eerder scheuren dan dat de lijm zou lossen - en popnagels. Het gaat om een techniek die uit de vliegtuigindustrie komt en de Jaguar Land Rover-groep handenvol geld aan ontwikkeling heeft gekost... Het platform is nieuw, maar de motoren kennen we al: de 3.0-V6 met compressor en directe injectie levert naar keuze 340 of 380 pk (in de S-uitvoering), waarbij die laatste zich onderscheidt door een standaard sperdifferentieel en adaptieve schokdempers. Een hele trap hoger staat de 5.0-V8, eveneens met compressor.
- Bloedmooie auto met perfecte proporties
- Sterke 'basismotor', uitlaatklank
- Uitstekende ZF-achttrapsautomaat
- Evenwichtig en plezierig weggedrag
- Verhouding prijs-prestaties-uitrusting
- Verbeterde afwerking t.o.v. roadster
- Kleine uitrustingshiaten (regen- en lichtsensoren)
- Zicht rondom, zeker met kofferspoiler omhoog
- Kleine en onhandige koffer (met reservewiel)
- Vrij stugge passieve ophanging
- Automaat niet altijd even vloeiend
- Geen sperdifferentieel
In dit artikel : Jaguar, Jaguar F-Type
Tests
Onze tests
De concurrenten
Porsche Cayman 3.4 S
Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI 265kW S tronic quattro
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands