Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Jaguar F-Type Coupé V6

In het kort

  • Techniek

    Wie een emotionele auto als de F-Type Coupé om zijn looks koopt, zal ongetwijfeld ook als een blok vallen voor de prachtige soundtrack van zijn V6-compressormotor. De drieliter geeft hem bovendien zelfs in deze basisversie erg prettige prestaties en wordt daarbij goed ondersteund door een uitstekende achttrapsautomaat - al wil die laatste al eens een schok veroorzaken. Het verbruik valt gezien het vermogen bijzonder goed mee, met een gemiddelde van 12,2 l/100 km.

  • Wegligging

    De F-Type Coupé is niet alleen een mooie auto, maar hij is ook gezegend met een erg goed afgesteld onderstel. Het stuur biedt veel gevoel en bedient een voortrein met veel grip. Onderstuur is deze Brit bijna helemaal vreemd en het ESP smoort bokkensprongen efficiënt in de kiem zonder ooit als een beperking aan te voelen - de stand Trac DSC biedt al veel driftmarge. De 'kleine' remmen van deze basisversie zijn krachtig genoeg, maar krijgen het bij een intensieve rijstijl wel warm.

  • Veiligheid

    Het grootste minpunt op veiligheidsvlak aan deze Coupé is het zicht rondom. Gelukkig staat een dodehoekcontrole in de optielijst, die ons geen overbodige luxe lijkt, net als de parkeersensoren trouwens. De F-Type wordt standaard geleverd met bixenonlampen, die als optie nog meedraaiend kunnen zijn en een actieve grootlichtfunctie kunnen krijgen. Om voetgangers te beschermen springt de motorkap omhoog wanneer een aanrijding met een zwakke weggebruiker wordt gedetecteerd.

  • Comfort

    De ophanging is stug maar niet oncomfortabel, want de filtering staat op een zeldzaam hoog niveau. De klappen komen vooral van de potige (passieve) schokdempers, die anderzijds wel een uitstekende koetswerkcontrole garanderen. De geluiddemping is verzorgd en je wordt perfect ondersteund door de sportstoelen. De processor van het multimediasysteem lijkt krachtiger geworden, want bestemmingen ingeven en routes berekenen verloopt sneller dan in andere Jaguars.

  • Praktische kant

    De koffer van de Coupé is dubbel zo groot als die in de roadster: 407 in plaats van 200 liter. Of toch zolang je niet het reservewiel hebt besteld, want dat palmt veel ruimte in en ligt bovendien wat onhandig midden in de koffer. De standaarduitrusting is vrij uitgebreid, op een paar pijnlijke hiaten na (regen- en lichtsensoren, snelheidsregelaar, parkeersensoren). We hadden de indruk dat onze Coupé beter was afgewerkt dan de Roadster waarmee we een jaar geleden reden.

  • Budget

    Hoewel Jaguar de Porsche 911 als rivaal noemt, lijkt de F-Type qua prijs eerder te mikken op de Cayman van diezelfde constructeur. Hij is iets minder duur dan die laatste, maar beter uitgerust en de optieprijzen zijn veel, veel minder hoog dan bij de Duitser. Je krijgt ook een langere garantie, behalve dan tegen roest (slechts zes jaar, terwijl twaalf jaar gebruikelijker is) - vreemd voor een auto die geheel uit aluminium is opgetrokken, een materiaal dat doorgaans beter corrosiebestendig is.

Jaguar F-Type Coupé V6
Conclusie / Jaguar F-Type Coupé V6

De Jaguar F-Type Coupé ziet er bloedmooi uit - vooral de achterpartij, met de indrukwekkend brede vleugels en die ragfijne lichtblokken, bleef tijdens de hele testperiode een glimlach op ons gezicht toveren. Hij rijdt ook erg prettig, zij het ietwat stug, maar nooit zodanig dat we hem zouden afraden voor dagelijks gebruik. De afwerking lijkt ook beter dan bij de lancering van de roadster en de uitrusting is relatief volledig, op enkele frappante hiaten na. Het verbruik van deze instapversie is aanvaardbaar en de drukgevoede V6 bulkt van het karakter, dat nog extra in de verf wordt gezet door de actieve uitlaat - een optie die we er zeker bij zouden nemen - en voor een 'basismotor' weet hij de F-Type bijzonder prettige prestaties te geven. Goed, we moeten kritiek geven ook, dus vitten we nog even op het erg beperkte zicht rondom, zeker schuin achteruit, en de wel érg onhandige vorm die de bagageruimte krijgt als je het reservewiel bijbestelt. Maar dat zijn gebreken waarmee heel wat coupés worstelen.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker