Detailtests / Mazda 3 1.6 & 2.0
Na de 6 en 2 en in afwachting van de RX-8 lanceert Mazda zijn 3, die het in Europa moet gaan maken in het drukke C-segment. En niet alleen met rationele argumenten...
De 3 bevestigt Mazda's nieuwe dynamisme dat meer dan een jaar geleden werd ingezet met de 6. Dankzij die stijl kan het model eenduidig en onmiddellijk geïdentificeerd worden als een Mazda, terwijl het rijplezier en het weggedrag duidelijk voorrang kregen in het bestek. De fletse 323 is definitief vergeten en de 3 kan nu op heel wat vlakken hoog mikken: binnenruimte, weggedrag, robuustheid en kwaliteit van de afwerking, werkingscomfort, enzovoort. Een suggestie? Wat meer aandacht voor de geluiddemping en de veiligheidsuitrusting van de basisversie 1.6 TSi en/of de optielijst ervan, die hier weinig voorstelt. Want de 1.6 moet het stellen zonder ESP, dat gewoonweg niet beschikbaar is, en bepaalde andere elementen, die voorbehouden zijn aan de 2.0 TRSi, de versie die meteen ook kan bogen op een betere verhouding prijs-uitrusting. En de kans is bijzonder groot dat de twee te vrezen toekomstige concurrenten (Opel Astra en Golf V) hetzelfde zullen doen. Maar daarbuiten valt de homogene en aangename, en niet alleen rationele 3 weinig te verwijten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands