Detailtests / Mercedes E 300 Bluetec
Mercedes lijkt nu al klaar te zijn voor de toekomstige Euro 5-uitstootnormen, met de E 300 Bluetec, die na zijn introductie in de Verenigde Staten ook naar Europa komt.
- Score redactie /20
De E 300 Bluetec lost al zijn beloften in: hij laat de V6-CDI van drie liter drie jaar op voorhand voldoen aan de erg strenge Euro 5-normen zonder afbreuk te doen aan het rijplezier en het gebruiksgemak. Van het feit dat hij terloops 13 pk moest inleveren, is niets te merken, van het lagere verbruik jammer genoeg ook niet. Het is echter al een sterke prestatie dat het
toevoegen van zuiveringsfilters, die ervoor bekendstaan energie op te slorpen, het verbruik niet heeft doen toenemen. Het grote probleem is dat de Bluetec met dezelfde uitrusting 1.210 euro meer kost dan de E 320 CDI. Mercedes rekent de Bluetectechnologie
dus door aan de klant, en nog geen beetje. En het ergste is dan nog dat die meerprijs niet wordt gecompenseerd door een fiscale incentive. Integendeel zelfs, want "de schoonste diesel ter wereld" van Mercedes wordt in België, waar de politici te incompetent en te slecht omringd zijn om een dergelijk
initiatief van een motorbouwer te begrijpen en aan te
moedigen, maar ook om het groene bewustzijn van de koper op te wekken, (CO2-gewijs) op dezelfde hoop gegooid als de E 320 CDI. De klant moet zich dus gedragen als een idealistische mecenas, of zich erbij neerleggen om voor altijd met een kleine auto te rijden...
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz E-Klasse
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands