- Score redactie 14.00 /20
De ontwikkeling van de dieselhybride bij PSA is al een tijdje aan de gang. De allereerste prototypes dateren reeds van januari 2006, toen twee hybride HDi-versies van de Peugeot 307 en de Citroën C4 aan de gespecialiseerde pers werden onthuld, die er ook mee kon rijden in het testcentrum van het Franse Mortefontaine. De verbrandingsmotor (een 1.6 HDi) en de elektromotor vormden toen een hybride aandrijfgeheel dat dwars was gemonteerd op de voortrein. Sinds 2008 hebben de conceptcars van PSA niet langer de volledige aandrijving voorin liggen. In de nieuwe configuratie werd de viercilinder-turbodiesel nagenoeg als dusdanig overgenomen van het conventionele HDi-model (met voorwielaandrijving), terwijl de elektromotor een plaats kreeg tussen de achterwielen en de achteras aandrijft. De voordelen van die gescheiden montage zijn een lagere kostprijs, een betere gewichtsverdeling en een grotere moduleerbaarheid. De vervormbare achteras is vervangen door een meerarmig exemplaar. De moeilijkheid hier zit hem niet zozeer in de technische complexiteit, maar wel in de software die de sturing van beide motoren moet coördineren.
- Geslaagd hybride aandrijfgeheel in de stad
- Elektrische steun voor gerobotiseerde bak
- Functionele aspecten gevrijwaard
- Instrumenten op maat van hybridekarakter
- Zitcomfort, rijhouding
- Volledige standaarduitrusting
- Allesbehalve zuinig
- Rijbereik in elektrische modus, geen plug-in
- Passieve elektromotor bij hogere snelheden
- Kleine koffer, beperkt sleepvermogen
- Droge en onsamenhangende ophanging
- Weinig efficiënte vierwielaandrijving
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 3008