Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De jongste generatie van BMW's SUV X1 belichaamt de typische designevolutie van de reeks. Met een welgekomen zweem van moderniteit, zonder af te wijken van de sterke familiegelijkenis met de vorige generatie. Zijn kenmerkende standaardgrille is relatief behoudsgezind gebleven naast andere BMW-modellen, waardoor hij met een vertrouwde maar onderscheidende esthetiek uitpakt die alle fans van het merk zullen waarderen. Dit illustreert duidelijk hoe de X1 zich blijft ontwikkelen zonder zijn ware identiteit te verloochenen.
De prijs van de BMW X1 varieert. Het model is immers verkrijgbaar in verschillende varianten. De tarieven beginnen aan 39.750 euro voor de X1 sDrive20i op benzine en 40.400 euro voor de X1 sDrive 18d op diesel. De modellen zijn uitgerust met talloze comfortfuncties om het leven van de bestuurder makkelijker te maken. Zo is de X1 uitgerust met een infotainmentsysteem dat connecteert met zowel Apple CarPlay als Android Auto voor een eenvoudige bediening.
De BMW X1 is een compacte premium SUV die in het spoor treedt van de andere SUV's van het merk. Met een lengte van 4,45 meter, een breedte van 1,80 meter en een hoogte van 1,57 meter heeft hij een vergelijkbaar postuur als zijn concurrenten, waaronder de Audi Q3. De BMW X1 2023 kreeg een aantal upgrades, waaronder tweekleurige Y-spaakvelgen van 18 duim, dakrails van gesatineerd aluminium, ledkoplampen en -achterlichten... Maar de specificaties van de BMW X1 gaan nog veel verder dan dat.
Met zijn indrukwekkende prestaties en efficiënte aandrijflijn is de BMW X1 als tweedehands een uitstekende optie voor elke budgetbewuste bestuurder. De automarkt biedt momenteel verschillende modellen van de X1 in verschillende uitvoeringen. Ben je op zoek naar een betrouwbare BMW X1, dan is AutoGids - de meest bezochte website van België - de beste plek om te beginnen.
Deze derde generatie van de X1 oogt potiger dan zijn voorganger, met een groot radiatorrooster, gespierde flanken en geïntegreerde deurgrepen. Het platform (UKL) werd behouden, maar het model is in al zijn dimensies gegroeid. Binnenin zijn de wijzerplaten vervangen door een digitaal instrumentenpaneel. De traditionele bedieningsknoppen zijn verdwenen en alle functies worden nu bediend via het centrale scherm. Dat is niet altijd ideaal tijdens het rijden... maar er is gelukkig ook een doeltreffende spraakbesturing. De ruimte achterin is behoorlijk en je kunt kiezen voor een verschuifbare bank met een verstelbare rugleuning (behalve op de hybrideversies). Ook de koffer is ruim.
De nieuwe X1 is in wezen nog altijd een voorwieltrekker die evenwel ook leverbaar is met vierwielaandrijving. Hij is dynamisch, maar niet meer dan zijn directe concurrenten. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. Het model is beschikbaar met benzine- (136 tot 300 pk) en dieselmotoren (136 tot 211 pk), maar ook met plug-inhybride aandrijvingen. Deze hybrides combineren de 1.5-driepitter op benzine met een elektromotor die de achterwielen aandrijft, om samen een totaalvermogen van 245 pk (25e) of 326 pk (30e) te leveren. Hun 14,2kWh-batterij biedt in theorie een elektrisch rijbereik van 80 kilometer en de interne eenfasige oplader is goed voor een vermogen van 7,4 kW.
In principe brengt deze derde generatie van de X1 weinig nieuws. Het model blijft ruim en moduleerbaar, maar BMW heeft hem wel een nieuw koetswerk en een moderner interieur gegeven. Van de ene generatie op de andere is de prijs met… 25 procent gestegen, in ruil voor een iets completere uitrusting.