In het kort
-
Wegligging
De 2.0 TDI verschijnt hier in zijn krachtigste versie, met 170 pk en 350 Nm. Hij wordt enkel geleverd met de manuele zesbak die volledig naar genoegen schakelt. Een trap hoger geeft de 3.0 TDI zijn 240 pk en 500 Nm door via de gloednieuwe S-Tronic-versnellingsbak met zeven verhoudingen, die eveneens verbluft met zijn efficiëntie. Het actieve stuur (met variabele overbrengingsverhouding), dat in onze 3.0 TDI was gemonteerd, stelde daarentegen teleur. Het standaardsysteem is naar ons gevoel beter.
-
Veiligheid
De actieve veiligheid wordt versterkt door de permanente vierwielaandrijving, die een veilig en geruststellend weggedrag oplevert in alle weersomstandigheden of op alle wegdekken. De A4 Allroad gedraagt zich net iets minder dynamisch dan een gewone A4 Quattro, wat te wijten is aan het hogere zwaartepunt en de minder goed beheerste koetswerkbewegingen. Wat de remmen betreft, is er geen probleem: het systeem is krachtig, volhardend en eenvoudig te doseren.
-
Comfort
De A4 Allroad wordt enkel geleverd met een klassieke ophanging (terwijl de “gewone” A4 met een adaptieve schokdemping kan worden besteld), maar slaagt er goed in om zijn inzittenden te behoeden voor grotere wegoneffenheden. Zoals steeds bij Audi is de rijhouding een van de sterke punten, naast de ergonomie, die nog wordt versterkt door het eenvoudig te gebruiken MMI. Ook de geluiddemping is opmerkelijk geslaagd.
-
Praktische kant
Op de instap voorin kunnen we niets aanmerken, maar achterin hadden de deuropeningen wat groter mogen zijn. De kofferinhoud is behoorlijk, met 490 liter in standaardopstelling tot 1.430 liter met de achterbank neer en tot tegen het dak gestapeld. De moduleerbaarheid kan worden uitgebreid door het optionele verdeelsysteem voor de koffer. Net zoals alle Audi’s is deze A4 Allroad opmerkelijk goed afgewerkt, zowel wat betreft de materiaalkeuze als qua assemblage.
-
Budget
Met een testgemiddelde van respectievelijk 8,5 en 9,8 l/100 km voor de 2.0 TDI en 3.0 TDI lijken onze Allroads geen echte drinkebroers. Een snelle vergelijking met de gegevens die we optekenden voor de Q5 met dezelfde motoren, volstaat om ons dat te bevestigen. Met een prijs van 39.375 euro voor een “basis”-2.0 TDI is de A4 Allroad niet bepaald een weggevertje. Gelukkig is hij – op enkele kleine gierigheden na (Isofix-punten en een wegrijhulp voor op hellingen als optie...) – behoorlijk uitgerust.
De Audi A4 Allroad heeft in werkelijkheid niet veel meer te bieden dan een “klassieke” A4 Avant met Quattro-vierwielaandrijving. Behalve enkele extra centimeters aan bodemvrijheid, die deze Audi evenwel niet in een terreinwagen veranderen, zijn de meeste van zijn troeven dus eerder esthetisch dan praktisch. We troosten ons met de gedachte dat de meerprijs die Audi vraagt voor de Allroad-kit, relatief redelijk blijft (2.485 euro voor de 2.0 TDI). Voor wie niet weet welke versie gekozen, kunnen we eenvoudigweg stellen dat de 2.0 TDI de meest rationele keuze is, terwijl de 3.0 TDI eerder het hart aanspreekt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!