In het kort
-
Rijdynamiek
De 1.4 TFSI blijkt soepel en stil en staat garant voor mooie prestaties. Hij vormt een goede tandem met de manuele zesbak, die alleen wat zondigt door een te lange versnellingspook die zich een beetje hakerig laat bedienen. Dankzij een uitgekiende ophanging vertoont deze kleine SUV een uitstekende wegligging. De trekkracht komt nooit in het gedrang, ook al gaat het hier om een voorwieltrekker. Ook het directe en prettige stuur scoort goede punten.
-
Veiligheid
De zes klassieke airbags – frontaal, lateraal voorin en gordijnairbags – zijn standaard op elke Q2. Op de achterbank vind je twee sets Isofix-verankeringspunten voor kinderstoeltjes. Wat het onderstel betreft, staat de (wettelijk verplichte) stabiliteitscontrole paraat om ongewenste uitstapjes op te vangen. Tegen meerprijs kun je daaraan onder meer nog een dodehoeksensor toevoegen, net als een spoorassistent, die zelf ook kan tegensturen.
-
Comfort
Zelfs met de zeventienduimvelgen onder onze testwagen blijft het veercomfort verstoken van elke kritiek. Ook de akoestische isolatie van de motor is geslaagd: het vergt enige moeite om de 1.4 TFSI te horen werken. De verhouding tussen buitenafmetingen en binnenruimte behoort tot de sterkste punten van de Q2, al is de beenruimte op de achterbank wel beperkt. De elektronische airco werkt goed, maar hij is wel niet standaard.
-
Praktische kant
De koffer blijkt verbazend ruim. De verstelbare laadvloer maakt het mogelijk te kiezen tussen een betere toegankelijkheid – door hem in het verlengde van de laaddrempel te leggen – of extra volume. Zoals altijd bij Audi is de afwerking van het interieur verzorgd en precies. Maar met het tarief in gedachten dat Audi hanteert, hadden we toch wat minder harde plastics voor de afwerking van bijvoorbeeld de deurbekleding of de middenconsole geapprecieerd.
-
Connectiviteit
De MMI-interface heeft zich al bewezen bij Audi. Hoogstens kunnen we opmerkingen maken over de plaatsing van de draai-en-drukknop en de sneltoetsen in de Q2, die wat te ver op de console staan. Een aparte vermelding is er voor de navigatiesystemen (een optie), die Google Earth-kaarten kunnen tonen, zelfs in de instrumentenpartij wanneer je kiest voor de Virtual Cockpit. Een smartphone koppelen is makkelijk en de kwaliteit van de gesprekken is goed.
-
Budget
Voor 25.700 euro is de 1.4 TFSI – in afwachting van de komst van de 1.0 TFSI – Q2 de minst dure SUV die Audi ooit op de markt bracht. Maar voor die prijs moet je ook leven met een vrij magere standaarduitrusting, terwijl de opties een flinke prijs dragen. Ter info: onze testwagen kostte 37.000 euro, zonder daarbij overdreven uitgerust te zijn. Gelukkig zijn Audi’s verzekerd van een goede herverkoopwaarde. En bovendien krijg je (tijdelijk) drie jaar garantie.
De Audi Q2 heeft alles om uit te groeien tot een succes. Niet alleen kan hij met zijn prijs een nieuw cliënteel naar de Audi-showrooms lokken, maar hij beschikt ook voldoende andere troeven om te verleiden. In verhouding tot zijn compacte uiterlijk valt hij bijvoorbeeld relatief ruim uit, en met zijn goed doordachte en ruime koffer is hij daarbovenop ook nog eens functioneel. Daarnaast maakt de Q2 ook indruk op de weg, dankzij een uitstekend compromis tussen comfort en rijdynamiek en een 1.4 TFSI die opmerkelijke prestaties neerzet. Dan is er enkel nog de prijs, want zelfs al is die lager dan ooit voor een Audi-SUV, absoluut gezien blijft hij hoog.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!