In het kort
-
Rijdynamiek
De 20d onderscheidt zich niet echt qua motorklank, maar dat is zowat het enige dat we hem kunnen aanwrijven. Hij is soepel en vol bij alle toerentallen én geeft blijk van een lange adem. De combinatie met de achttrapsautomaat is zeer geslaagd. De 3-Reeks Touring biedt een onverstoorbare rechtuitstabiliteit, maar ook een aangenaam levendige indruk, die weliswaar veeleer te danken is aan de ijking van het stuur dan aan de ophanging, die vooral gericht is op comfort.
-
Veiligheid
De 3 Touring kan standaard wegmarkeringen ‘lezen’ en zelf remmen bij een dreigende aanrijding. De camera’s en radar die de dode hoek en het achteropkomende en zijdelingse verkeer in de gaten houden, zijn optioneel, net zoals de functies voor autonoom rijden op niveau 2. Ledverlichting is standaard, terwijl de directionele laserkoplampen met een bereik van meer dan 500 meter optioneel zijn. De automatische grootlichtfunctie is eveneens een optie.
-
Comfort
Het ophangingscomfort is dé troef van de 3-Reeks. Zijn geheim? Schokdempers met dubbele hydraulische aanslagen (en een rigoureuze afstelling) verlenen hem een zijdezacht wegcontact in combinatie met een goede controle van koetswerkbewegingen. De rijhouding is perfect, terwijl we de Sport-stoelen aanraden voor hun comfort en steun. De ruimte achterin is niet krap, maar in de loop der tijd is de 3-Reeks dan ook gestaag gegroeid. Tot slot is de geluiddemping zeer verzorgd.
-
Praktische kant
De voorstoelen kunnen erg laag worden ingesteld, en daar houden we van. Keerzijde van de medaille is een minder vlotte instap. De opbergruimten zijn voldoende talrijk en groot. De afwerking lijkt verzorgd, maar voor dit prijsniveau is de standaarduitrusting wat beperkt. De koffer is praktisch met zijn regelmatige vormen, en vlot toegankelijk dankzij een grote gemotoriseerde achterklep, die standaard is. Ook de apart openende achterruit is zeer praktisch, vooral in lage ruimtes.
-
Connectiviteit
Het 8,8-duimscherm met iDrive Controller is standaard, net als bluetooth, een USB-aansluiting en het Connected Package (met onder meer vanop afstand bedienbare functies en een conciërgefunctie). Als optie kan het multimediasysteem verschillende bedieningswijzen krijgen: aanraking, gebaren, spraak of via de iDrive. Je kunt zelfs rekenen op een persoonlijke assistent om je leven makkelijker te maken (verkeersinfo, staat van de wegen, beschikbare parkeerplaatsen, enzovoort).
-
Budget
De 3-Reeks Touring, die goed gepositioneerd is ten opzichte van zijn rechtstreekse rivalen, wordt al snel heel duur – net zoals de concurrentie overigens – omdat heel wat beschikbare opties eigenlijk standaard hadden moeten zijn. In de praktijk blijkt deze krachtige break verbazend zuinig, aangezien we hem even weinig konden laten verbruiken als een stadsauto. Een 3-Reeks Touring doet het ook altijd goed op de tweedehandsmarkt.
De 3-Reeks berline had ons al aangenaam verrast en de break blijkt nu even overtuigend te zijn. Behalve een betere functionaliteit die inherent is aan zijn grotere laadvermogen, verrast hij vooral met de kwaliteit van zijn schokdemping, die een uitzonderlijk zacht wegcontact combineert met een zeer goede beheersing van de koetswerkbewegingen. En hoewel de rijdynamiek veeleer wordt gesuggereerd door de ijking van de stuurinrichting dan door het onderstel zelf, zijn we er zeker van dat de liefhebbers van het merk zich erin zullen kunnen vinden. Je moet natuurlijk wel over een stevig budget beschikken om deze break aan te schaffen, temeer omdat zijn standaarduitrusting nogal minimalistisch is. Maar goed, dat is intussen al dertig jaar zo en behalve autojournalisten lijkt niemand zich daar echt aan te storen…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!