In het kort
-
Rijdynamiek
De 2.0-diesel is aangenaam soepel en lineair. Zijn volle karakter zorgt in combinatie met de uitstekende achttrapsautomaat voor uitstekende dynamische prestaties. Voor de kilometer vanuit stilstand heeft hij minder dan dertig seconden nodig. Met de standaardvering bereikt de 5-Reeks snel zijn limieten wanneer de toestand van het wegdek verslechtert. Met de elektronisch gestuurde schokdempers rijdt de 5-Reeks Touring veel coherenter, blijven de rolneigingen beperkt en is de algemene dynamiek beter.
-
Veiligheid
De 5-Reeks Touring stelt zich tevreden met zes airbags (frontaal, zijdelings voorin en gordijnkussens) en voorziet niets voor de knieën van de bestuurder. Hij accentueert de actieve veiligheid met heel wat rijhulpsystemen: hulp om te ontwijken (tot 160 km/h), een spoorassistent (tussen 70 en 210 km/h), een dodehoekcontrole (tussen 30 en 210 km/h) en een waarschuwing voor verkeer vooraan, achteraan en op kruispunten (rekening houdend met voorrang). Voetgangers worden niet vergeten: er is een actieve motorkap die hen bij een eventuele botsing opvangt.
-
Comfort
In vergelijking met zijn voorganger verbetert de ruimte van de 5-Reeks Touring lichtjes – 25 centimeter beenruimte achter onze testrijder (1,77 meter). Vooral de geluiddemping zet een stap voorwaarts. De deels elektrisch verstelbare voorstoelen steunen over het algemeen goed (behalve ter hoogte van de schouders). Achterin blijft de voetruimte te ondiep om de dijen perfect te laten steunen op de zitting van de achterbank.
-
Praktische kant
De kofferruimte van de 5-Reeks Touring is vlot toegankelijk dankzij de lage laaddrempel, de gemotoriseerde achterklep en de achterruit die apart kan openen. De achterbank (40/20/40) klapt elektrisch neer vanuit de koffer om het volume uit te breiden van 570 naar 1.700 liter. De bagageafdekking en het scheidingsnet kunnen onder de vloer verdwijnen, waardoor helaas geen reservewiel mogelijk is. Het optionele kofferruimtepakket beschikt over een systeem om de ruimte in te delen en maakt het mogelijk om de rugleuning van de achterbank tot 11 graden te verstellen om 20 liter kofferruimte te winnen.
-
Connectiviteit
Het iDrive-multimediasysteem kan voortaan met de stem bediend worden, via de centrale draaiknop (met touchpad), rechtstreeks op het 10,25 duim grote aanraakscherm of met de (minder interessante) gebarenbediening. De menu’s zijn voortaan horizontaal ingedeeld per functie, wat duidelijker is en het navigeren vergemakkelijkt. De nieuwe apps vereenvoudigen dagelijkse verplaatsingen, met name om verkeersdrukte te vermijden of te parkeren. Tot slot kun je nu maximaal tien toestellen aansluiten op het wifinetwerk van de auto.
-
Budget
Met een prijskaartje van 53.550 euro is de 520d Touring 2.450 euro duurder dan de berline, maar hij rechtvaardigt die meerprijs door zijn grotere kofferruimte en uitgebreidere standaarduitrusting, met een gemotoriseerde kofferklep, een elektrisch neerklapbare achterbank, een pneumatische hoogteregeling achteraan, een scheidingsnet en dakrails. Daardoor weegt hij circa 100 kilo, maar dat heeft weinig invloed op ons gemiddeld testverbruik (6,5 l/100 km). Merk ook op dat de automatische versnellingsbak 2.300 euro extra kost, eveneens een terechte meerprijs.
De Belgische klant vergist zich niet door te kiezen voor de 5-Reeks Touring in plaats van de berline. De meerprijs van 2.450 euro is terecht, rekening houdend met de bijkomende uitrusting (standaard of optioneel) en de praktische voordelen van de breakversie. De instapdiesel mist nooit kracht en valt nog meer in de smaak in combinatie met de uitstekende automaat met acht versnellingen, die in de praktijk een waar genot is. In de loop der generaties heeft de 5-Reeks aan dynamiek verloren wat hij aan comfort gewonnen heeft. Door te kiezen voor de elektronisch geregelde schokdempers compenseer je die filosofieverandering van het Beierse huis.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!