Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW i3

In het kort

  • Techniek

    Al vaak zongen we hier de lof van de elektrische motor, vanwege zijn directe respons. De i3 voegt daar nog voldoende vermogen aan toe om, zeker in een stedelijke omgeving, vele sportieve auto’s met verbrandingsmotoren het nakijken te geven, met een redelijk verbruik op de koop toe. De enkelvoudige overbrengingsverhouding lijkt goed gekozen want ze maakt een top mogelijk van 150 km/h. Bij die snelheid ga je wel geen records breken qua rijbereik.

  • Wegligging

    De i3 stuurt vrij direct en gevoelig, wat aangenaam is in de stad, maar vervelend kan worden op de snelweg als er een forse zijwind staat. De kleine draaicirkel en de korte overhangen komen van pas bij het manoeuvreren. De i3 staat hoog op zijn poten en op dunne bandjes, maar de wegligging is een BMW waardig, rekening gehouden met het feit dat het hier om een auto gaat voor een stedelijke omgeving. Het sterke afremmen van de energierecupererende remmen vergt wat aanpassing.

  • Veiligheid

    De i3 is op het gebied van de actieve veiligheid voorzien van de basissystemen en een bandenspanningscontrole. Voor de rest moet je bijbetalen. Je zit hoog in de i3 en hebt een goed zicht rondom, enkel de voorste stijlen zijn vrij dik. Voor veel stadsverkeer raden we toch de parkeersensoren en de achteruitrijcamera aan. De i3 is zeer veilig voor zijn inzittenden, maar iets minder vriendelijk voor voetgangers bij een ongeval, vandaar slechts vier sterren in de EuroNCAP-rating.

  • Comfort

    Om een veilige en plezierige wegligging te verzekeren staat de i3 vrij stevig op zijn smalle bandjes en dat voel je een beetje qua veercomfort. De stoelen zitten goed voorin en behoorlijk achterin. Qua ergonomie is de i3 goed uitgekiend, met niet te veel knoppen en informatie die duidelijk verdeeld wordt over twee tft-schermen. Uiteraard is de afwezigheid van motorgeluid een van de charmes van deze auto. De andere geluiden zijn goed gedempt. Airco en verluchting werken naar behoren.

  • Praktische kant

    Instappen voorin is een makkie dankzij de breed openzwaaiende deuren. De kleine achterportieren scharnieren achteraan en kunnen enkel open als de voorste openstaan. Er is geen middenstijl, maar toch is instappen achterin niet zo eenvoudig vanwege de kleine en lage opening. De i3 heeft aardig wat opbergruimte, maar de koffer is vrij klein met een hoge laaddrempel, gezien daaronder het aandrijfgeheel gehuisvest is. De achterbankleuning kan geheel of gedeeltelijk neer.

  • Budget

    De i3 is speciaal voor elektrische aandrijving gebouwd, met vrij unieke materialen. Dat maakt hem niet goedkoop, zeker omdat je nog een aantal opties kunt gebruiken die het prijskaartje nog opdrijven. BMW rekent op zijn imago, de milieuvriendelijkheid en de coole uitstraling van de auto om die prijsbarrière te overwinnen. Normaal gezien zal de i3 qua inruilwaarde zijn mannetje kunnen staan. Onderhoud is niet vaak nodig en de garantie is wat ruimer dan we van BMW gewoon zijn.

BMW i3
Conclusie / BMW i3

Met de i3 heeft BMW een heel interessante elektrisch aangedreven auto op de markt gezet. Hij paart bijzonder goede prestaties aan een vrij matig verbruik en het prestigelogo uit München krijg je er als toetje bovenop. Gezien zijn gesofisticeerde constructie en zijn exclusieve materialen is de auto verre van goedkoop, maar dat zou de ‘echte BMW-rijder’ niet mogen storen. Dat is ook het publiek waarop de constructeur in eerste instantie mikt: relatief welgestelde (twee)verdieners die gevoelig zijn voor het ecologische argument en daarnaast willen rijden met een auto die zowel qua looks als qua rijsensaties uit de band springt.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker