In het kort
-
Techniek
De aandrijving zorgt voor zeer goede prestaties en het samenspel tussen de motoren is indrukwekkend. Misschien blijft de liefhebber van dikke motoren en veel decibels wat op zijn honger, maar dat wordt gecompenseerd door de mussendorst die de i8 als supercar aan de dag legt. De overbrenging varieert van voor- naar achterwiel- of zelfs vierwielaandrijving. De overgangen ertussen zijn onopvallend, tenzij bij een erg sportieve rijstijl: dan kan er enige aarzeling optreden.
-
Wegligging
Het stuur werkt uitstekend in de rechtuitstand en licht bij manoeuvres (gelukkig maar, gezien de draaicirkel), maar voelt te kunstmatig aan op een bochtig parcours. De geventileerde schijven rondom zijn krachtig en uithoudend en recupereren energie. De i8 kleeft door zijn stroomlijn en lage zwaartepunt aan de weg, maar als hij gaat driften, is het meestal de voorkant die lost, tenzij je natuurlijk met het stuur provoceert. De trekkracht is uitstekend, ondanks die supersmalle banden.
-
Veiligheid
De meest exotische BMW van het moment is voorzien van de modernste actieve en uitschakelbare stabiliteitscontrole en kan optioneel worden uitgerust met een hele rist bijkomende rijhulpsystemen. De inzittenden worden door een koolstofvezelcel (een soort plastic badkuip, maar dan bijzonder stevig) meer dan afdoende beschermd tegen ongevallen en ook de nodige airbags zijn aanwezig. Zoals bij de meeste exoten is een EuroNCAP- quotering niet voorhanden.
-
Comfort
Aangezien de geavanceerde ophanging van de i8 ook voorzien is van een gestuurde demping, hadden we het verschil tussen de comfort- en sportstand wat uitgesprokener verwacht; nu is het veercomfort in beide gevallen stug. De stoelen steunen goed, maar zijn niet zo veelvuldig verstelbaar als in andere sportieve BMW’s. De zitruimte vooraan is behoorlijk, achterin is enkel ruimte voor jonge kinderen - en dan nog. De klimaatregeling werkt goed.
-
Praktische kant
Voorin instappen is door de hoge en brede drempels al geen sinecure, achterin plaatsnemen is het ‘voorrecht’ van de kleine en bijzonder soepele medemens, die toch niet al te ver zal kunnen meereizen. U kunt de zitjes achterin dan ook maar beter als bijkomende bagageruimte beschouwen, te meer daar de koffer behoorlijk klein is. De i8 beschikt over een behoorlijk uitgebreide standaarduitrusting en is degelijk, maar niet meticuleus afgewerkt.
-
Budget
Met een basistarief van meer dan 135.000 euro is de i8 verre van goedkoop, maar gezien de innoverende technologie is de prijs aanvaardbaar. Door de uitgebreide standaarduitrusting beperken de opties zich vooral tot de aankleding. De gevraagde supplementen zijn redelijk, behalve voor de upgrade naar de Pure Impulse-versie. Met een CO2-normuitstoot van 49 g/km is de fiscale inschaling bijzonder aantrekkelijk voor dit type auto. De inruilwaarde voor deze exoot zou hoog moeten blijven.
We hebben het u beloofd, we zullen dan ook op de vraag antwoorden. Is de i8 een echte sportwagen? Ja, volmondig. Vraagt u ons of hij een sportwagen is zoals we die tot nog toe kenden – van de oude stempel of volgens de heersende traditie – dan is het antwoord al even uitgesproken neen. Het ultieme criterium is wat ons betreft of je met deze auto ook rijplezier kunt beleven, en daar moeten we dan weer geen seconde over twijfelen. Voor het overige heeft deze i8 ook alles van een supersportwagen: een gepeperd prijskaartje, erg opvallende looks, een vrij krap bemeten interieur waartoe je niet bijster gemakkelijk toegang krijgt, beresterke prestaties, enzovoort. Enkel de grote dorst ontbreekt, samen met de wielspin van een overspannen achteras. Als dat voor u condiciones sine quibus non zijn voor echt sportwagenplezier, dan bent u bij deze op meer dan een vlak revolutionaire BMW aan het verkeerde adres. In het andere geval…