In het kort
-
Rijdynamiek
Het is niet moeilijk een dynamische auto te maken met 530 pk en 750 Nm. De licht aangepaste V8 uit de M5 is een continue bron van plezier en los van zijn (te) lineaire karakter sluiten zijn prestaties perfect aan bij wat BMW wilde doen met deze 8-Reeks. Hij wordt standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat die voorbeeldig zacht en snel schakelt. Het weggedrag is aangenaam, maar heeft twee gezichten: levendig en wendbaar bij gematigde snelheden en onverstoorbaar bij hoge.
-
Veiligheid
BMW biedt bijna alles wat qua veiligheidsuitrusting verkrijgbaar is – alleen een actieve snelheidsregelaar is vreemd genoeg niet standaard. Ook een nachtzichtcamera of een 360-gradencamera behoort tot de mogelijkheden. De verschillende sensoren spelen ook een preventieve rol doordat hun informatie gebruikt kan worden om maatregelen te nemen wanneer een ongeval dreigt. De rijhulpsystemen werken uitstekend samen zonder de auto onnodig af te remmen.
-
Comfort
Ondanks al zijn technologie kan de nieuwe 8-Reeks zijn lacunes qua ophangingscomfort toch niet helemaal camoufleren. Oneffenheden in het wegdek worden dan ook behoorlijk stug verteerd, meer nog dan in een Porsche 911. Maar klaarblijkelijk is dat voor de goede zaak (lees: de wegligging). De geluiddemping is verzorgd, net als de afwerking en op de voorstoelen of de rijhouding is niets aan te merken. De ruimte achterin is echter maar symbolisch.
-
Praktische kant
Hoewel het erg krap is achterin, geeft de 8-Reeks toch blijk van enige functionaliteit, zoals een grote koffer van 420 liter en een standaard neerklapbare achterbank. De standaarduitrusting is trouwens goed, net als de afwerkingskwaliteit of de opbergmogelijkheden, die toereikend blijken. Voorin instappen is makkelijk, maar achterin zeker niet, want om op de achterbank te raken moet je je echt in bochten wringen.
-
Connectiviteit
De jongste versie van iDrive biedt nog meer connectiviteitsmogelijkheden, met name voor smartphones. Via het wifinetwerk kun je je nu verbinden met Apple CarPlay zonder kabel, wat een echte vooruitgang is. Boven op de draaiknop zit een aanraakoppervlak en een adres invoeren in het navigatiesysteem kan in één keer. Dat gaat niet altijd perfect, maar het is toch makkelijker dan de stap-voor-stapinvoer van oudere systemen.
-
Budget
BMW heeft de prijs van zijn M850i afgestemd op die van een Mercedes S 560 Coupé (die iets duurder is) of op die van de jongste Porsche 911 Carrera 4. De uitrusting is ernaar en het verbruik blijft al bij al redelijk voor zover je je niet laat verleiden tot buitensporigheden. De herverkoopwaarde is minder zeker gezien de toekomstige CO2-gerelateerde fiscale evoluties. Bovendien willen liefhebbers van dit soort auto’s vaak zelf de gewenste opties kunnen aankruisen…
De BMW 8-Reeks maakt een bijna onvermoede comeback. Hij neemt gelukkig genoeg afstand van de 8-Reeks van weleer en leunt meer aan bij de historische waarden van het merk zoals we die kenden (en op prijs stelden) met de 635CSi en de M1. Natuurlijk drijft de coupé van 2019 het niet zo ver met het rijplezier als zijn voorvaders, maar dat is al even begrijpelijk in een tijd waarin de ontwerpers zozeer rekening moeten houden met absolute veiligheid. We appreciëren in ieder geval deze aanpak, want op deze manier kan BMW opnieuw aanknopen bij zijn roots en de 8-Reeks overtuigend positioneren tussen een Mercedes S-Klasse Coupé, die meer de kaart van het comfort trekt, en een Audi… die nog altijd niet bestaat. Het totaalplaatje maakt ons in elk geval enthousiast… en smeekt haast om een vergelijking met de nieuwe Porsche 911, waarmee we tot dusver nog niet hebben kunnen rijden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!