In het kort
-
Rijdynamiek
Hij is gewillig en lineair, maar de viercilinder heeft natuurlijk niet de Laufkultur van een zes-in-lijn. De automaat ontgoochelde door zijn soms verrassende beslissingen (te laat opschakelen) en door de schok-ken die hij veroorzaakt. De X4 is best dynamisch, maar slaagt er toch niet in om zijn gewicht helemaal te doen vergeten. De tandheugel met variabele overbrenging is in zijn geheel geslaagd te noemen, aangezien het stuur het merendeel van de tijd erg natuurlijk aanvoelt.
-
Veiligheid
De voetgangerdetectie met automatische noodrem-functie en de slaperigheidsdetectie maken deel uit van de standaarduitrusting, maar voor de (vele) andere rijhulpsystemen moet je bijbetalen. Het zicht rondom is geen sterk punt in de X4, die zich hierdoor minder op zijn gemak voelt in de stad. Gelukkig komt hij standaard met parkeersensoren rondom. Maar van een ruitenwisser op de achterruit is geen sprake. Te ‘handig’ voor een coupé?
-
Comfort
De standaard M Sport-ophanging verbaast omdat ze nog altijd zacht aanvoelt (iets minder op de achtertrein), maar op sommige wegdekken worden de inzittenden toch te zwaar door elkaar geschud. De geluiddemping is goed. De meest veeleisende bestuurders zullen voor de extra isolerende beglazing opteren. De sportstoelen in onze testwagen voelden aangenaam aan, zonder meer. De achterbank is daarentegen te vlak. De standaardairco heeft maar één zone.
-
Praktische kant
De toegang tot het interieur is natuurlijk beter in een SUV dan in een berline. Maar de laaddrempel van de koffer is hoog en blijkt een nadeel bij het in- en uitladen. De achterbank laat zich makkelijk in drie delen neervouwen. Voor- en achterin heeft de X4 genoeg opbergmogelijkheden, die ook groot genoeg blijken. Alleen het handschoenvakje valt klein uit. De afwerking voldoet aan de verwachtingen, maar de standaarduitrusting blijft karig in verhouding tot de prijs.
-
Connectiviteit
BMW hoort bij de meest geconnecteerde constructeurs. Alleen zijn de standaardmogelijkheden veeleer beperkt, waardoor de koper zich bijna genoodzaakt ziet om individuele optielijsten of packs toe te voegen. Het iDrive is nog steeds erg intuïtief, en het lijkt soms of je tijd verliest door te proberen je weg te zoeken via stembediening of door te schrijven op de pad. Er zijn zoveel menu’s en submenu’s dat er maar geen eind lijkt te komen aan de verschillende configuratiemogelijkheden.
-
Budget
Dit is niet alleen een BMW, maar ook een BMW die de trend van het moment volgt. Dat jaagt de basisprijs al de hoogte in. De X4 kost standaard al zo’n 3.000 euro meer dan een X3 met dezelfde motor. De individu-aliseringsopties zijn enorm, wat intussen al een tra- ditie is bij de premiumconstructeurs. De eindfactuur durft op te lopen. In het geval van onze testwagen bedroeg die meer dan 62.000 euro... voor een tweeliter. De waarborg is genereuzer dan vroeger.
Andere tijden, andere zeden. Terwijl BMW vroeger bekend stond om zijn rijplezier, draait het vandaag vooral om een betere connectiviteit. In die mate dat het zelfs moeilijk wordt om het overzicht te bewaren in de diensten, of zelfs maar het nut van sommige te begrijpen. De X4 is duur, opzichtig en vanuit een rationeel standpunt onmogelijk te rechtvaardigen, maar hij maakt wel indruk met zijn ophanging, die een goed compromis bereikt tussen comfort en rijdynamiek. Daarin blinkt hij meer uit dan in het samenspel tussen zijn versnellingsbak en de motor. Laten we dus vooral een glas zien dat halfvol is…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!