In het kort
-
Rijdynamiek
Het valt minder op in grote bochten dan op kleine, glibberige en smalle weggetjes, maar deze derde generatie X6 boekt wel degelijk vooruitgang qua rijdynamiek, zeker in de Sport-modus. Het stuur en de ophanging, die dan stugger wordt, verscherpen de sensaties. Zijn gewicht kan hij echter niet wegsteken en het remsysteem herinnert je er snel aan. Motor en automaat zijn perfect op elkaar ingespeeld, maar de 265 paarden hebben hun handen vol met de 2,2 ton.
-
Veiligheid
Hoewel hij nog geen EuroNCAP-beoordeling op zak heeft, kunnen we op basis van de vijf sterren die de X5 eind 2018 heeft gekregen, wel zeggen dat ook de X6 een veilige auto is. Natuurlijk is heel wat veiligheidsuitrusting niet standaard. De fileassistent werkt goed, maar kan nog geen inhaalmanoeuvres uitvoeren. De batterij aan airbags is erg compleet en de hoge zithouding versterkt logischerwijs het gevoel van veiligheid voor de inzittenden.
-
Comfort
Je voelt je goed in het interieur van de X6, waarin leer de hoofdtoon voert samen met andere kwaliteitsvolle materialen. Het interieur is ruim, maar dat hadden we niet anders verwacht in een auto van dit formaat. De voorste inzittenden genieten alle comfort, en ook achterin is dat het geval. De hoofdruimte op de achterbank betaalt wel de prijs voor de dalende daklijn. En de middelste plaats is niet de meest comfortabele, vanwege de harde rugleuning.
-
Praktische kant
De instap is erg makkelijk, maar op smalle parkeer-plaatsen maakt het brede koetswerk van de X6 dat je je in bochten moet wringen. De opbergmogelijkheden zijn royaal en als optie kun je zelfs bekerhouders met koeling en verwarming krijgen. Met de optionele luchtveren kan de instap worden vergemakkelijkt door de bodemvrijheid te verlagen. Het koffervolume varieert van 580 tot 1.530 liter. Dat is minder goed dan in de X5…
-
Connectiviteit
In vergelijking met dat van Audi en Mercedes hinkt het digitale instrumentenpaneel van de BMW X6 achterop, al was het maar met betrekking tot de mogelijke weergaves. Goed, er veranderen wat rode, witte en blauwe lijnen afhankelijk van de rijmodus, maar over het algemeen blijft alles erg klassiek. Het grote scherm op de middenconsole laat zich op allerlei manieren bedienen. De onlinetoepassingen van de ConnectedDrive Services zijn inbegrepen.
-
Budget
Met een basisprijs van 75.100 euro is de 30d de minst dure X6 uit het gamma. Daar zal het echter niet bij blijven, want het is onmogelijk je niet te laten verleiden door bepaalde opties. We denken daarbij aan de akoestische beglazing (620 euro), het schitterende met leder beklede dashboard (1.550 euro) of het panoramische open dak (2.100 euro). BMW biedt weliswaar enkele optiepakketten aan, maar dan nog loopt de rekening snel op.
Hoewel SUV’s tegenwoordig almaar meer tegengas krijgen, gaat BMW onverstoord verder met de vernieuwing van zijn modellen op hoge poten. Voor de X6 resulteert dat in een grondig aangepakt model, dat dynamischer uit de hoek komt en toch zijn suprematie op het vlak van luxe en comfort behoudt. Terloops werd ook zijn infotainmentsysteem geüpdatet tot een coherent geheel. Wel neemt de X6 nog altijd evenveel plaats in op de weg en lust hij een stevige slok
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!