In het kort
-
Wegligging
Met 130 pk en 315 Nm toont de 2.0 TCDi zich op papier voldoende performant om de Orlando aan te drijven. Hij is stil, komt elastisch uit de hoek en klimt erg lineair in de toeren. De bijzonder lange versnellingsbakspreiding zet echter een domper op zijn dynamische ambities. Bovendien verloopt het schakelen van eerste naar tweede wat nukkig, waardoor je tijdens het accelereren nog meer tijd verliest. De Orlando heeft een grote draaicirkel, maar een nauwkeurige stuurinrichting.
-
Veiligheid
Het remsysteem is goed gedimensioneerd, maar niet vrij van kritiek. Het pedaal voelt in het begin sponzig aan en geeft zo de indruk dat er te weinig bijtkracht is om deze toch 1.786 kilogram zware vierwieler behoorlijk af te remmen. Anderzijds houdt de ophanging koetswerkbewegingen goed onder controle, terwijl de grip van de voortrein nooit op een foutje te betrappen is. Tot slot zijn de zes gebruikelijke airbags van de partij en is de stabiliteitscontrole standaard.
-
Comfort
De voorstoelen bieden een uitstekende zijdelingse steun, terwijl de bestuurderspost kan worden aangepast aan ieders lichaamsbouw. De achterpassagiers komen er echter minder goed af: hun zitting is te kort en de vulling is vrij hard. De noodzitjes in de koffer zijn enkel geschikt voor korte ritten, maar de hoofdruimte volstaat overal. De schokdemping filtert goed, maar laat af toen ophangingsgeluiden horen die het comfort binnenin aantasten. Alarmerend is dat echter niet.
-
Praktische kant
Door zijn lage daklijn en hoge zittingen worden de deuropeningen in de Orlando beperkt in de hoogte. In de auto ruimt dat probleem echter plaats voor een goed zicht rondom. Aan opbergvakken is er geen gebrek en sommige zijn intelligent verborgen. De kwaliteitsindruk is van een goed niveau en de materialen lijken goed geassembleerd, al voelen ze nooit zacht aan. De koffer is voldoende groot en makkelijk aan te passen aan de behoeften: meer bagage of meer inzittenden.
-
Budget
Zijn prijs is een van de sterke punten van de Orlando. In basisdieselversie (LS) kost hij 20.199 euro, zodat de eenvolumer een uitstekende prijs per zitplaats kan voorleggen. Beter vind je gewoonweg niet in deze categorie. Jammer echter dat Chevrolet je verplicht voor de krachtigste motoren laat kiezen als je een volledige uitrusting wilt. Ten slotte merken we op dat de voorgeschreven onderhoudsintervallen voor de 2.0 TCDi relatief kort zijn. Dat kan beter.
In vergelijking met zijn directe rivalen zoals de Ford Grand C-Max en Renault Grand Scénic of zelfs Espace moeten we vaststellen dat de Orlando conform de reputatie van het merk heel wat troeven in huis heeft voor een erg redelijke prijs. De uitrustings- en optiepolitiek lijkt op zijn zachtst gezegd bizar, doordat zaken die elders algemeen verspreid zijn, op de Orlando enkel verkrijgbaar zijn met de krachtigste motoren en duurste uitrustingsniveaus, maar toch blijft hij het overwegen waard, niet alleen omdat hij waar voor zijn geld biedt, maar ook omwille van zijn interieurruimte, zijn rijcomfort en zijn relatief stille werking. Kortom: een weinig 'glamoureuze' keuze, maar zeker geen straf.