In het kort
-
Rijdynamiek
De 1.6 PureTech 180 gaat goed samen met de achttrapsautomaat van Aisin. Dit aangename aandrijfgeheel is zacht bij het vertrekken, maar ook soepel en krachtig wanneer het nodig is. Ook op de wegligging is over het algemeen niets aan te merken, tenzij wat koetswerkbewegingen (vooral duik- en steigerbewegingen) die erg vlug doen verstaan dat een C5 Aircross niet het meest geschikte voertuig is om dynamisch mee te rijden.
-
Veiligheid
De C5 Aircross kan – standaard of als optie – de hele resem veiligheidsuitrusting krijgen die doorgaans beschikbaar is in de categorie. Hoewel de achterbank bestaat uit drie identieke afzonderlijke stoelen, zijn alleen de buitenste uitgerust met Isofix-bevestigingspunten. Wel heeft de Citroën-SUV die ook (standaard) op de voorste passagiersstoel. Ten slotte merken we nog op dat het zicht naar achteren niet ideaal is, doordat de achterruit erg smal is én hoog is opgesteld.
-
Comfort
Op zijn schokdempers met progressieve hydraulische aanslagpunten blijkt de C5 Aircross soeverein qua absorptie. Akkoord, het niveau van de echte hydropneumatische ophanging van weleer halen we hier nog niet, maar het resultaat is nog altijd erg overtuigend en beter dan bij de concurrentie, zelfs die met gestuurde schokdempers. Achterin verschaft de bank bestaande uit drie afzonderlijke stoelen van identiek formaat de passagiers een reëel comfort.
-
Praktische kant
Als gezinsgerichte en functioneel ingestelde auto biedt de C5 Aircross een verzorgde instap. Ook de koffer is goed toegankelijk, dankzij een brede opening en een achterklep die op de Shine automatisch open kan door met je voet te zwaaien. De achterstoelen kun je in een handomdraai neerklappen, waarna je meer dan 1,6 kubieke meter laadruimte ter beschikking hebt. Ook binnenin zijn er genoeg opbergmogelijkheden, waaronder een gekoeld vak onder de voorste middenarmsteun.
-
Connectiviteit
Weinig verrassend neemt de C5 Aircross de infotainmentuitrusting van de jongste Peugeots over. Alles draait dan ook rond het grote aanraakscherm dat dienstdoet als interface voor alle functies (zelfs de klimaatregeling). Opmerkelijk is dat een smartphone verbinden ons vlotter leek te gaan via bluetooth dan met een USB-kabel. Ook jammer is dat het inductie-laadvlak afhelt, waardoor je het scherm van je smartphone niet meer kunt zien wanneer hij ligt op te laden.
-
Budget
Voor de C5 Aircross 1.6 PureTech moet je sowieso kiezen voor het tweede afwerkingsniveau en minstens 30.950 euro ophoesten. Maar dan nog is die prijs competitief ten opzichte van de concurrentie. Het is alleen jammer dat de garantie beperkt is tot het wettelijke minimum van twee jaar en dat de restwaarde nog onzeker is. En ook het verbruik is in het oog te houden als je niet voor onaangename verrassingen wilt staan.
Wanneer je niet de eerste bent, moet je ergens in uitblinken om je te onderscheiden. Citroën past dat essentiële marketingprincipe tot op de letter toe, door zijn C5 Aircross een tikkeltje boven de rest te positioneren op de comfortladder. Het resultaat is een auto die vanzelf verleidt. Oké, de meest dynamische bestuurders zijn elders beter af, maar om je sereen te verplaatsen of er gepakt en gezakt met het hele gezin op uit te trekken werpt deze Citroëns zich op als de nieuwe referentie in deze klasse. We stellen hem bijzonder op prijs voor zijn goed geluidgedempte interieur (althans wat de Shine betreft), zijn doordachte achterbank als die van een echte eenvolumer, en zijn ruime en ook makkelijk toegankelijke koffer. Allemaal verpakt in een heel persoonlijk kleedje. Ook goede punten zijn er voor de 1.6 PureTech en de achttrapsautomaat, een combinatie die zich schitterend van haar taak kwijt… al zou het verbruik wat lager mogen liggen. Voor de rest zeggen we: bravo Citroën!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!