In het kort
-
Rijdynamiek
Naar analogie van de Fiesta waarop hij gebaseerd is, probeert de Puma sportiever uit de hoek te komen dan zijn talrijke concurrenten. Dat het veercomfort daardoor eerder naar de stugge kant neigt, moet je er op de grotere velgmaten bijnemen. In de plaats krijg je een cross-over die gretig instuurt en met 125 pk prima uit de voeten komt, maar ook weer geen bakens verzet op het vlak van rijdynamiek. De algemene balans is neutraal tot licht onderstuurd.
-
Veiligheid
Alle Puma’s zijn uitgerust met de Co-Pilot360-technologie: een heel arsenaal veiligheidssystemen die rijondersteuning bieden, maar ook automatische parkeerfuncties kunnen ontsluiten. Knieairbags, de Pre-Collision Assist met Post Impact Braking en een passieve spoorassistent zijn standaard op elke versie, terwijl de adaptieve cruisecontrol ook mét filefunctie te bestellen valt, althans op de nakende modellen met een gerobotiseerde zevenbak.
-
Comfort
Optionele comfortfeatures zoals verwarmbare voorstoelen met massagefunctie ten spijt komt het interieur van de Puma nogal zakelijk over. Het dashboard is per slot van rekening nagenoeg identiek aan dat van de Fiesta, hoewel de Puma een prijsklasse hoger uitkomt. Op de achterbank, die je in twee ongelijke delen kunt neerklappen, is voldoende ruimte voor grote kinderen. Al zullen die er snel gaan klagen over het feit dat daar geen USB-poorten zijn…
-
Praktische kant
Voor praktische oplossingen die een pluim verdienen, moet je in de koffer van de Puma zijn. De elektrische bediening mag dan wel extra kosten, ze werkt meteen ook handsfree middels een voetveeg. Achter de klep zit een kofferruimte van 456 liter, geholpen door de MegaBox die standaard onder de verstelbare vloer zit en 80 liter aan spullen slikt. Dankzij een aflaatstop aan de onderkant kun je de box ook makkelijk reinigen, zonder de rest van de koffer nat te maken.
-
Connectiviteit
Omdat onze invoerder het basisniveau Trend overslaat, heeft elke Puma bij ons recht op een aanraakscherm van 8 duim met navigatie, bluetooth en spraakbediening. Optioneel komt daar nog een digitaal instrumentenbord van 12,3 duim bij. De SYNC-software van de derde generatie werkt ook hier vlot dankzij duidelijke bedieningstegels. Zowel Apple CarPlay als Android Auto wordt ondersteund en tegen bijbetaling kun je je smartphone ook draadloos opladen.
-
Budget
In afwachting van een 95 pk-versie– als die al naar België komt – is de instapprijs van de Puma 1.0 EcoBoost 125 best pittig, ook omdat je dan meteen een Titanium te pakken hebt. Met als kanttekening dat de Titanium anno 2020 niet meer dezelfde is als die van tien jaar geleden. Er staan tegenwoordig namelijk nog vier uitvoeringstrappen boven. Daarmee kan de prijs van de Puma best oplopen, terwijl de hardware gewoon die van de Fiesta blijft.
Als Ford in 2014 deze nieuwe Puma uit zijn mouw had geschud, eerder dan de lauwwarme EcoSport uit India te adopteren, dan had dit model zeker furore gemaakt. Zes jaar later is de concurrentie in het B-segment echter dermate sterk dat eruit springen een hele kunst is geworden. Een kunst die de Puma zonder MHEV-technologie net niet voldoende meester is om zijn belagers lik op stuk te geven, ook al stuurt deze kleine cross-over in de beste Ford-traditie best scherp. De vraag is alleen of klanten van dit type wagen precies daarop zitten te wachten. Afwachten maar...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!