In het kort
-
Rijdynamiek
Het aandrijfgeheel van de CR-V komt pas echt tot zijn recht wanneer de batterij voldoende laadniveau heeft, maar dat is in de meeste situaties wel het geval. Bij een soepele rijstijl is het aandrijfgeheel vrij van kritiek dankzij zijn soepele werking. Onder belasting laat de verbrandingsmotor zich echter wat te nadrukkelijk horen. De klassieke vierwielaandrijving verhoogt de CO2-uitstoot van de hybrideversie, maar verzekert ook een onberispelijke trekkracht.
-
Veiligheid
Honda beknibbelt niet op veiligheidsuitrusting. Zo is de CR-V standaard uitgerust met een actieve snelheidsregelaar, een actieve noodremhulp, een actieve spoorassistent, een verkeersbordherkenning en automatische grote lichten. Alleen de dodehoekcontrole is voorbehouden aan de hogere uitvoeringen. Standaard beschikt deze hybride CR-V over zes airbags. Hybride of niet, de CR-V passeerde nog niet bij EuroNCAP.
-
Comfort
De schokdemping van de CR-V garandeert een aangenaam comfortpeil, en hetzelfde geldt voor de geluiddemping – alleen onder belasting laat de verbrandingsmotor zich iets te sterk horen. Idem bij een koude start, waar de tweeliter een hoog stationair toerental aanhoudt om snel op temperatuur te komen. Achterin genieten zelfs drie inzittenden een royaal plaatsaanbod. Ook voorin is het zitcomfort uitstekend te noemen.
-
Praktische kant
De CR-V ontvangt zijn passagiers via brede deuren die over 90 graden openzwaaien. Het koffervolume van de hybrideversie verliest 64 liter, maar volstaat nog altijd. De rechte vormen vergemakkelijken bovendien het in- en uitladen. De rugleuning van de achterbank is verstelbaar, maar de bank is niet verschuifbaar. De zittingen gaan wel lichtjes omlaag wanneer je de rug neerklapt, om een vlakke vloer te creëren. Aan bergvakken en aansluitingen is er geen gebrek.
-
Connectiviteit
De CR-V beschikt over de jongste generatie van het Honda Connect, dat door de Civic werd ingewijd. Een specifiek infotainmentsysteem voor de hybrideversie is er niet. Het scherm reageert snel, maar de soms complexe menu’s en de relatief kleine icoontjes zijn niet altijd eenvoudig te bedienen tijdens het rijden. Het geïntegreerde navigatiesysteem van Garmin ziet er wat ouderwets uit, maar de synchronisering met een smartphone is geslaagd.
-
Budget
De prijzen van de CR-V 2.0 Hybrid gaan van 34.830 tot 40.810 euro voor de tweewielaangedreven versies en van 39.510 tot 46.620 euro voor de 4WD varianten. Bij gelijke uitvoering komt dat overeen met een supplement van maar 840 euro ten opzichte van de 1.5 i-VTEC Turbo CVT 4WD. In en rond de stad toont de CR-V zich echt zuinig, op de grote assen ligt het verbruik iets hoger. Het hybridesysteem geniet vijf jaar garantie in plaats van drie.
Deze hybrideoplossing sluit perfect aan bij de filosofie van de nieuwe CR-V, die vooral op comfort mikt. De enige offers die het hybridemodel daarvoor vraagt, zijn een iets kleiner koffervolume en het wegvallen van de optie ‘zeven plaatsen’. Hij zou dus geen enkele moeite mogen hebben om zich boven de turbobenzinemotor te plaatsen, temeer omdat zijn verbruik een stuk lager ligt en de fiscus voor deze versie milder is. Bovendien is hij onder belasting zeker niet luidruchtiger dan de 1.5 i-VTEC Turbo met CVT-versnellingsbak...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!