In het kort
-
Wegligging
De 1.3 komt, gekoppeld aan een elektromotor van 14 pk en 78 Nm, wat levendiger uit de hoek dan de 1.2, maar minder dan de 1.4. Tenminste bij het optrekken, want bij het hernemen neemt hij wraak, geholpen door de kickdownfunctie van zijn CVT, die erg aangenaam is, zelfs al veroorzaakt hij nog wat schokken bij lage snelheid. De elektrische stuurbekrachtiging is licht bij het parkeren en wordt zwaarder naarmate de snelheid toeneemt, maar blijft te weinig communicatief.
-
Veiligheid
Alle versies van de Jazz hebben een ESP. Dat kan niet gezegd worden van alle rivalen. Het goed centrerende stuur veroorzaakt nooit oncomfortabele zijdelingse versnellingen en hoewel de koets wat gaat rollen in de bocht, blijft de Jazz uiteindelijk altijd perfect stabiel. Gezien het beperkte koppel en vermogen zijn er geen trekkrachtverliezen te melden. De verlichting is erg matig, automatische lichten en mistlampen vooraan zijn pas standaard vanaf het tweede afwerkingsniveau.
-
Comfort
De Jazz, die op soepele veren staat, trekt vooral de kaart van de zachtheid. Dat werkt wanneer het wegdek perfect is, maar zodra dat verslechtert, is de filtering ontoereikend. De rijhouding is goed, maar de stuurkolom mocht over een grotere afstand in de diepte verstelbaar zijn en de hoofdsteunen zijn storend voor de nek wanneer je rechtop zit. Jammer, want de voorstoelen zelf zitten uitstekend. Achterin is voldoende plaats en kan de rugleuning qua hellingshoek worden versteld.
-
Praktische kant
De Jazz bulkt van de opbergmogelijkheden, die bovendien perfect bruikbaar zijn. De standaarduitrusting is volledig van bij de instapversie (met standaard een manuele airco) en de afwerking geeft ondanks de harde plastics een goede indruk. De kwaliteit van het leder is opmerkelijk voor het segment. De koffer is groot gezien het formaat van de auto, moduleerbaar (perfect vlakke laadvloer, mogelijkheid om de zittingen op te klappen) en makkelijk toegankelijk.
-
Budget
Net als alle hybrides komt deze Jazz het zuinigst voor de dag in de stad en bij lage snelheid, omdat net dan de elektromotor het vaakst ter hulp schiet. Het onderhoudsinterval bedraagt 20.000 kilometer, wat niet uitzonderlijk is, de algemene garantie drie jaar of 100.000 kilometer (vijf jaar op het IMA-systeem). Wat de prijs betreft, verlicht de overheidskorting van vijftien procent de rekening absoluut gezien wel, maar het verschil met de Insight blijft toch te klein.
Honda's zijn auto's die nog altijd een echte persoonlijkheid naar voren kunnen schuiven. De Jazz kiest voor zachtheid, zowel qua aandrijfgeheel als wat betreft zijn CVT-overbrenging of zijn ophanging (zolang het wegdek in goede staat is, wat bij ons zelden het geval is). Bovendien maakt deze kleine stadsauto een uitstekende beurt inzake kwaliteitsindruk. Maar hoewel zijn hybrideaspect haast onbewust aanzet tot een rustiger rijstijl, lijken de gevolgen ons nog erg beperkt, zowel op het vlak van het verbruik als op dat van de prestaties, die te weinig verschillen van die van de klassieke varianten met alleen een verbrandingsmotor. Uiteindelijk is het de overheidspremie van vijftien procent die de boel redt, maar hoelang nog...?