Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Hyundai i20 Active 1.0 T-GDi 120 : Op stadsavontuur

In het kort

  • Techniek

    De nieuwe 1.0-turbo met 120 pk blijkt bijzonder elastisch en krachtig, maar is niet de meest discrete in zijn soort – hij trilt en bromt dat het een lieve lust is. De handgeschakelde zesversnellingsbak waaraan hij gekoppeld is, geeft door zijn spreiding voorrang aan zuinigheid op grote wegen. Een automatische overbrenging is voorlopig niet verkrijgbaar. Om de aankoopprijs te drukken kun je echter wel kiezen voor een minder krachtige variant van 100 pk.

  • Wegligging

    De i20 Active rijdt ondanks zijn verhoogde bodemvrijheid als iedere andere vijfdeurs-i20: vrij goed met andere woorden. Hij blijft ongeacht het tempo stabiel en sereen. Anderzijds voelt zijn stuurinrichting een beetje kunstmatig aan en mist ze centreerneiging op de snelweg, zodat de i20 Active snel gevoelig wordt voor zijwind. Goede punten zijn er dan weer voor het uitstekende gevoel en het keurige uithoudingsvermogen van de remmen.

  • Veiligheid

    De Active-versie, die uitsluitend wordt aangeboden in combinatie met de hoogste twee uitrustingsniveaus van de i20-familie, kan schermen met een complete veiligheidsuitrusting. We tellen zes airbags, net als een vertrekhulp voor hellingen en een spoorassistent. Helaas is die laatste slecht afgesteld, met al te veel valse alarmen als gevolg. De royale standaarduitrusting kan wel niet worden uitgebreid: de optielijst omvat geen enkel bijkomend rijhulpsysteem.

  • Comfort

    De Active, die 20 millimeter hoger op zijn poten staat, kan bogen op een iets betere filtering dan de klassieke i20, en dat komt het rijcomfort voelbaar ten goede. Anderzijds verliest de geluiddemping enkele punten, met name doordat de nieuwe driecilinder iets te veel van zich laat horen tijdens acceleraties. Dankzij de lange wielbasis is het interieur van de i20 Active ruim voor zijn segment. Op die manier biedt hij comfortabel plaats aan vier volwassenen.

  • Praktische kant

    Met 326 liter in de standaardconfiguratie behoort de koffer van de i20 Active tot de ruimste in het B-segment. Dankzij de handige dubbele koffervloer beschik je over een opbergvakje voor kleine voorwerpen of over een vloer die naadloos aansluit op de tildrempel wanneer je de achterbank neerklapt om grote voorwerpen te vervoeren (1.042 liter). Dankzij de verhoogde bodemvrijheid wordt instappen een stuk eenvoudiger: je hoeft je niet te laten vallen in de stoel of erin te klimmen.

  • Budget

    De i20 Active 1.0 T-GDi met 120 pk is enkel verkrijgbaar in de topuitvoering Joy en situeert zich qua prijs in een SUV-segment hoger: 22.599 euro. Voor dat bedrag krijg je dan wel een complete standaarduitrusting. Anderzijds is de T-GDi met 100 pk en de uitvoering Pop 4.100 euro minder duur. Misschien is die instapversie, gecombineerd met het Pop Pack, dat de uitrusting aanzienlijk uitbreidt voor ‘maar’ 1.400 euro, nog de beste keuze... De garantie is met vijf jaar erg uitgebreid.

Hyundai i20 Active 1.0 T-GDi 120 : Op stadsavontuur
Conclusie / Hyundai i20 Active 1.0 T-GDi 120 : Op stadsavontuur

De grootste troef van de Active ten opzichte van de i20 schuilt in zijn stijl. En de meerprijs die Hyundai vraagt voor de 2 centimeter bijkomende bodemvrijheid en de waaier aan plastic beschermers lijkt op het eerste gezicht niet overdreven: 700 tot 1.500 euro naargelang van de gekozen uitvoering. Bovendien komt die extra bodemvrijheid de filtering en de toegang tot het interieur sterk ten goede. Hyundai’s nieuwe 1.0-turbomotor van zijn kant weet te overtuigen met zijn elastische karakter en zijn degelijke prestaties. Anderzijds is hij niet echt discreet en loopt zijn dorst snel op. Bovendien is de 120 pk-versie, die enkel leverbaar is in het hoogste uitrustingsniveau Joy, vrij duur: 22.599 euro – voor die prijs koop je al een SUV uit het C-segment. De 100 pk-variant, die enkel verkrijgbaar is als minder dure Pop, moet het dan wel stellen met een handgeschakelde vijfversnellingsbak en een minder rijkelijke uitrusting, maar blijkt met een basisprijs van 18.499 euro veel minder elitair.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker