In het kort
-
Rijdynamiek
De kleine 1.0 T-GDi is bijzonder soepel en dus aangenaam voor de dagelijkse verplaatsingen. Maar zijn prestaties hebben niets verbluffends, zeker in de hernemingen is dit duidelijk. Een automaat is evenmin een optie, gelukkig telt de manuele versnellingsbak zes verzetten. Hij schakelt wel iets te hakerig. In het bochtenwerk leveren het rigidere onderstel en de goed op punt gestelde ophanging een leukere en snedigere i30 op dan voorheen.
-
Veiligheid
Om zijn inzittenden te beschermen beschikt de break over frontale airbags, laterale airbags vooraan en gordijnairbags achteraan opzij. Maar van knieairbags is geen sprake. Als moderne gezinswagen biedt hij tal van rijhulpsystemen aan, het merendeel standaard. Dat is voor de automatische noodremhulp het geval. EuroNCAP moet de break nog ‘pijnigen’, maar hij zou in de crashtests dezelfde vijfsterrenscore neerzetten als de vijfdeurs.
-
Comfort
Deze i30 Wagon rijdt comfortabel. Eerst en vooral door zijn soepele 1.0 T-GDi- motor, maar ook door de stilte die in zijn interieur heerst. Bovendien trekt de ophanging van deze break zich uitstekend uit de slag op een ruwer wegdek. De ergonomie is weldoordacht en je zit ruim. Achterin is de break echter niet ruimer dan de berline. Uiteindelijk is dat ook niet meer dan logisch, want beide koetswerkvarianten beschikken over dezelfde wielbasis.
-
Praktische kant
Deze break maakt het verschil met de berline vooral in de koffer. Die is gemakkelijker toegankelijk en heel wat groter. De Hyundai evenaart op dat vlak de VW Golf Variant en hoeft maar weinig onder te doen voor de Skoda Octavia Combi. De koffer van de i30 laat zich vlot laden, al beschikt hij niet over een volledig vlakke laadvloer met de achterbank neer. De leuning is niet in drie delen plat te vouwen, zoals wel het geval is bij een aantal concurrenten.
-
Connectiviteit
De bluetoothverbinding is inbegrepen in het tweede uitrustingsniveau (Twist). Het multimedia- en navigatiesysteem is dan weer een optie bij de Twist, maar standaard in de luxeversie Sky. Het komt met een 8 duim groot aanraakscherm en is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto die je toelaten om apps van je gsm te gebruiken. Het systeem is gemakkelijk te bedienen. En je kunt ook een compatibele smartphone draadloos laden via inductie.
-
Budget
Deze break is geen lowcostaanbod meer. Het tarief van de i20 Wagon ligt volledig in lijn met wat je bij de Europese concurrentie betaalt. Gelukkig is de uitrusting navenant met de prijs van elk afwerkingsniveau. De grootste ontgoocheling komt van het verbruik. In de praktijk zak je maar moeilijk onder 7,5 l/100 km in alledaagse omstandigheden. De waarborg van vijf jaar zonder kilometerbeperking is dan wel weer een goede zaak.
Net als de vijfdeurs gaat de nieuwe i30 break er op alle vlakken op vooruit. Hij is kwieker op de weg, comfortabeler en mee met zijn tijd inzake rijhulpsystemen. Kortom, Hyundai kiest voor de weg van de zachte evolutie, maar die is niettemin goed merkbaar. De Wagon biedt ook meer dan genoeg kofferruimte en kan op dat vlak vlot de vergelijking met de Volkswagen Golf Variant doorstaan. Dus ja, deze Zuid-Koreaan kan zich meten met zijn Europese soortgenoten. Maar dat mag ook wel, want hij kost ook evenveel... Sommigen zullen hem voor de voeten werpen dat zijn stijl wat bleekjes oogt. Het klopt dat deze Hyundai meer imiteert dan inspireert. Maar hij is duidelijk ook een goede leerling in zijn klas. En met een benzine die 2.400 euro minder duur is dan de diesel, is hij interessant voor wie zijn budget goed in het oog houdt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!