In het kort
-
Techniek
De 1.6 GDI mag technisch gezien dan al een juweeltje zijn, hij moet het niettemin stellen zonder drukvoeding, wat weegt op de gewilligheid bij lage toeren. Onderweg moet je dan ook vaker terugschakelen, zeker omdat de versnellingsbak lang gespreid is. Dankzij de verbazende soepelheid van de GDI kun je echter ook schakellui rijden. Het gebrek aan koppel heeft ook gevolgen voor het verbruik, dat minder interessant is dan verwacht. Al raak je dankzij de tankinhoud van 70 liter toch vrij ver.
-
Wegligging
De i40 onderging tal van aanpassingen qua ophanging. En dat is te merken, want als rasechte gezinsberline gedraagt hij zich erg sereen en efficiënt. Alleen had het stuur wat meer feedback mogen bieden, en een betere centrering was de koersstabiliteit ten goede gekomen. De Hankook Ventus Prime2-banden zijn niet de beste rubbers waarmee we al te maken kregen: hun grip- en trekkrachtvermogen op een natte ondergrond is minder goed dan dat van vergelijkbare Europese producten.
-
Veiligheid
De Hyundai i40 heeft de maximumscore behaald bij de veiligheidsbeoordeling van EuroNCAP. U mag dus gerust zijn: hij beschikt over de jongste technologieën, inclusief een airbag voor de knieën van de bestuurder. Alleen kan de standaarduitrusting jammer genoeg niet worden uitgebreid, want het Techno Pack (met onder meer spoorassistentie en bandendruksensoren) wordt enkel aangeboden op het uitrustingsniveau Executive, dat niet verkrijgbaar is in combinatie met de 1.6 GDI.
-
Comfort
Hyundai's grote berline is opmerkelijk comfortabel. Zijn ophanging is erg toegeeflijk en de demping van alle geluidsbronnen is ronduit verbazend. Hetzelfde geldt voor de stoelen, die zacht zijn en een uitstekende steun bieden. Bovendien is het interieur van de i40 bijzonder ruim, dankzij zijn aantrekkelijk lange wielbasis van 2,77 meter. Een manuele airco is standaard vanaf het instapniveau, terwijl die vanaf het tweede een automatische sturing krijgt.
-
Praktische kant
De knappe lijn van de i40 heeft gelukkig geen weerslag op zijn praktische kwaliteiten. De binnenruimte is opmerkelijk, net als het volume van de koffer (503 liter). Hoogstens kunnen we zeggen dat de toegang tot de laadruimte aan de smalle kant is. De achterbank kan echter standaard worden neergeklapt. Het goed ontworpen interieur pakt uit met verzorgde materialen, maar ook met een logische ergonomie en voldoende opbergmogelijkheden.
-
Budget
Hyundai is blijkbaar van mening dat het door de europeanisering van de i40 prijzen kan vragen die meer zijn afgestemd op die van zijn rivalen. Gezien de binnenruimte of de afwerkingskwaliteit lijkt dat over het algemeen gerechtvaardigd, temeer omdat de Koreaan zich ook onderscheidt door een rijkere uitrusting. De algemene waarborg bedraagt vijf jaar, zonder kilometerbeperking. Tijdens die periode heeft de klant ook recht op een jaarlijks controlebezoekje aan de garage (gratis).
De mooi getekende i40 berline toont nog maar eens aan hoezeer de Aziatische en vooral de Koreaanse constructeurs in staat zijn te evolueren. Hij werpt zich op als een rasechte gezinsberline, die, ook al onttroont hij bepaalde van zijn Europese rivalen nog niet inzake rijplezier (vooral als gevolg van het gebrek aan koppel van zijn GDI-motor), erin slaagt zich te onderscheiden op uiteenlopende vlakken, zoals afwerkingskwaliteit, binnenruimte (die ronduit gigantisch is), uitrusting en - nog meer - algemeen rijcomfort, met een niveau van geluiddemping dat maar zelden wordt bereikt in de categorie. Dat alles rechtvaardigt wellicht dat Hyundai nu zijn prijzen afstemt op die van zijn rivalen van het Oude Continent, temeer omdat het Koreaanse merk nog altijd vijf jaar algemene waarborg biedt, zonder kilometerbeperking.