In het kort
-
Techniek
Het dieselaanbod start bij de 1.7 CRDi, die lichtjes evolueert. Hij ontwikkelt nu 115 pk, maar vooral 280 Nm vanaf 1.250 o/m. Onder de kap van de Tucson kunnen we alweer zijn soepelheid bij lage en middelhoge toerentallen loven, net als zijn gewilligheid om hoog in de toeren te klimmen. In combinatie met een goed gespreide manuele zesversnellingsbak (waarvan de pook echter beter kon) blijkt hij ook erg zuinig, met een gemiddelde van slechts 6,5 l/100 km tijdens onze test.
-
Wegligging
Net als de ix35 voor hem is de Tucson leverbaar met twee- of vierwielaandrijving. De 1.7 CRDi is er enkel in de eerste versie, maar dat weerhoudt hem er niet van een voorbeeldig rijgedrag te vertonen voor een SUV, zowel qua wegligging als qua trekkracht. Bij een dynamische rijstijl vertoont zijn chassis zelfs een verbazingwekkend enthousiasme, dat je op een veel natuurlijker manier zou kunnen proeven als het stuur niet zo weinig informatief was.
-
Veiligheid
Naast de verstevigde structuur, de actieve motorkap (om de schok bij een aanrijding met een voetganger te verzachten) en zijn zes standaard airbags bespaart de nieuwe Tucson niet op het vlak van de veiligheidsuitrusting. Zo is een elektronische stabiliteitscontrole uiteraard standaard en afhankelijk van het uitrustingsniveau kun je ook rekenen op een actieve spoorassistent, een camera die snelheidsborden leest, een automatische noodremfunctie in de stad en een dodehoekcontrole.
-
Comfort
Op zijn negentienduimvelgen stelde onze Tucson wat teleur qua ophangingscomfort. Ook bieden de stoelen niet de zachtheid die je in een SUV mag verwachten. De Tucson herpakt zich met zijn ruime interieur, zijn intelligente algemene ergonomie en zijn erg functionele achterbank. Die laatste heeft een rugleuning die nog steeds in twee ongelijke delen kan worden neergeklapt, maar die waarvan ook de helling kan worden versteld om het zitcomfort of het koffervolume te vergroten.
-
Praktische kant
Uit de technische fiche blijkt een achteruitgang wat het laadvolume betreft. De koffer van de Tucson slikt officieel 513 liter onder het bagagescherm en blijft daarmee toch voldoende ruim om te voldoen aan de logistieke behoeften van een (klein) gezin. De achterklep van de topversie Executive is bovendien gemotoriseerd om de toegang te vergemakkelijken. Qua aankleding betreuren we nog de te talrijke harde plastics, die echter wel robuust en goed geassembleerd lijken.
-
Budget
De duizend eerste Tucsons die in België worden verkocht, zijn Launch of Luxury Launch Editions... met een instapkaartje van 32.149 euro voor de 1.7 CRDi. Gelukkig is de auto voor dat geld rijkelijk uitgerust (leer, stoelverwarming, airco in twee zones, enzovoort). Wat later op het jaar volgen de traditionele versies, met onder meer een Style van 25.999 euro voor de basis-CRDi. Qua garantie blijft Hyundai met zijn vijf jaar zonder kilometerbeperking onklopbaar.
Er is geen twijfel mogelijk: de nieuwe Hyundai Tucson is onder een goed gesternte geboren. Na deze test kunnen we zeggen dat hij niet alleen kan bogen op een stijl die bij iedereen in de smaak lijkt te vallen, maar ook dat hij een ruime en functionele SUV is, die aangenaam rijdt met zijn onvoorstelbaar soepele, zuinige en discrete 1.7 CRDi en waarin het bovendien prettig vertoeven is dankzij het goed getekende interieur, de solide aankleding en de goed uitgedachte ergonomie. Een schot in de roos? Niet helemaal, want er zijn toch nog wat gebreken waaraan naar ons gevoel moet worden gesleuteld: het ophangingscomfort mag wat fijner, de stoelen mogen wat zachter en in het interieur mogen wat minder harde plastics worden gebruikt. Maar gezien de snelheid waarmee de Koreanen vooruitgang boeken, wordt dat ongetwijfeld snel opgelost...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!