In het kort
-
Rijdynamiek
De Ingenium op benzine is een krachtige en koppelrijke motor die hier in zijn basisversie toch al 250 pk en 365 Nm levert. Hij is gekoppeld aan een negentraps-automaat van ZF, die soms wat durft te aarzelen. Het weggedrag is niet enkel veilig, maar ook plezierig, hoewel bij stevig bochtenwerk het gewicht (1,8 ton leeg) toch wel voelbaar is. Het stuur met zijn variabele overbrengingsverhouding en dito bekrachtiging laat de auto iets lichter aanvoelen dan hij in feite is.
-
Veiligheid
Inzake actieve veiligheid zijn heel wat rijhulpsystemen standaard. De rest kan als optie verkregen worden, of is standaard op de duurdere versies. Qua passieve veiligheid zijn er de zes klassieke airbags binnenin, maar ook een plofkussen onder de motorkap dat de impact voor een aangereden voetganger moet beperken. Mede als gevolg hiervan scoort de E-Pace ook goed tot uitstekend in de EuroNCAP-test, die vrij recent werd verstrengd.
-
Comfort
De ophanging werd vrij stug gehouden om het rollen van deze hoog op zijn poten staande E-Pace onder controle te houden en wielen van 20 duim (zoals op onze testwagen) zijn uiteraard ook niet goed voor het rijcomfort. Gelukkig zijn er uitstekend zittende stoelen en is er ook aardig wat ruimte gezien de buitenmaten, behalve voor de middelste achterpassagier. De automatische airco met twee zones functioneert meer dan behoorlijk en de verluchting is goed.
-
Praktische kant
Aangezien de E-Pace hoog op zijn poten staat, klim je meer In de auto dan dat je erin gaat zitten, maar Jaguar wist toch die typische coconsfeer te behouden. De afwerking is vrij verzorgd, maar sommige materiaalkeuzes kunnen nog beter. Met zijn 577 liter is de koffer behoorlijk groot en na het neerklappen van de achterbankleuning heb je 1.234 liter ter beschikking en een vlakke laadvloer, ook zonder drempel achteraan. De standaarduitrusting is behoorlijk..
-
Connectiviteit
Het Touch Pro-aanraakscherm van 10 duim kennen we al uit andere Jaguars. Het biedt hier dezelfde mogelijkheden. In combinatie met het navigatiesysteem beschik je ook over Connect Pro en heel wat apps die vrij eenvoudig te bedienen zijn. Haast alles verloopt via het scherm en dat is makkelijk, tot dat het een keer niet doet. Dan zit je met de gebakken peren. Het overkwam ons tot twee maal toe, maar na een herstart werd het systeem gelukkig ‘gereboot’.
-
Budget
Op een E-Pace krijg je standaard drie jaar (of 100.000 kilometer) garantie, onderhoud inbegrepen, en dat is niet mis. Als je de prijzen ziet, merk je dat de E-Pace zich echt wel in het premiumsegment bevindt en sommige opties zijn ook niet goedkoop, maar de auto is dan wel goed tot zeer goed uitgerust als je voor de topversie gaat. De Ingenium-krachtbron op benzine lust wel wat, maar dat heeft ook te maken met het (over)gewicht van deze toch vrij compacte SUV in zijn klasse.
De Jaguar E-Pace is een welkome aanvulling in het groeiende kransje van compacte premium-SUV’s. Hij oogt bijzonder goed, zit behaaglijk, rijdt lekker en plezierig en kan het verkeer meer dan vlot bijbenen. Voor die vlotte looks moet je wel een beetje aan comfort inboeten (zeker met de twintigduimvelgen met laagprofielbanden). De auto weegt ook een pak meer dan hij visueel doet uitschijnen (leeg meer dan 1,8 ton), en dat merk je aan het ietwat te hoge verbruik. Ten slotte is zo’n 45.000 euro voor een benzinebasisversie niet echt een koopje, en meer dan 60.000 euro voor ons (goed uitgeruste) testexemplaar is zeker geen peulenschil.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!