Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Jeep Compass 1.6 MJET : Compacte SUV met ambitie

In het kort

  • Rijdynamiek

    De 1.6 MJET gaat al even mee, maar blijft efficiënt. Onder de 1.700 o/m is hij wat hol, maar daarboven is hij zowel krachtig als lineair, waardoor hij zich uitstekend van zijn taak kwijt ondanks het gewicht (meer dan 1,5 ton). De manuele versnellingsbak laat zich gemakkelijk bedienen en de spreiding is goed gekozen. Jammer dat er geen automaat op de optielijst staat voor deze motor. Het stuur had wat nauwkeuriger gemogen. De remmen ten slotte doen hun job naar behoren.

  • Veiligheid

    De Compass laat geen enkel veiligheidssnufje liggen. Quasi alles is standaard, zoals een botswaarschuwing met automatische noodrem, een dodehoekcontrole en een spoorassistent. Alleen de actieve snelheidsregelaar is een optie (900 euro met de gemotoriseerde achterklep). De botswaarschuwingen zijn vaak voorbarig, maar gelukkig kunnen we dat niet zeggen van de automatische noodremfunctie. De stabiltieitscontrole is erg efficiënt en grijpt al vroeg in.

  • Comfort

    De Compass biedt een verzorgd comfort. De motor is wat lawaaierig in overgangsfases en de ophanging heeft het lastig met kort op elkaar volgende hobbels, maar de meeste oneffenheden vangt hij efficiënt op. De ergonomie is ook correct, alleen mocht het scherm van het UConnect-systeem beter leesbaar zijn. De functies zijn ook onlogisch gegroepeerd. Standaard beschikt hij over airco, manueel in de Longitude en elektronisch (met twee zones) in de Limited.

  • Praktische kant

    De Compass is een praktische en ruime SUV. Vooral achterin is er veel plaats. Je kunt er zelfs drie personen onderbrengen. Hij beschikt ook over handige snufjes, zoals een voorste passagiersstoel waarvan (in sommige versies) de rugleuning naar voren klapt. De koffer beschikt over een dubbele bodem, die je kunt verhogen voor een vlakke laadvloer. De afwerking stelt echter teleur, met zowel in de koffer als in het interieur bekledingen die snel gebruikssporen zullen vertonen.

  • Connectiviteit

    Het UConnect-systeem is standaard in combinatie met het duurste uitrustingsniveau Limited. Het is een best volledig multimediasysteem, want het beschikt niet alleen over een aanraakscherm, maar voortaan ook over een betere schermresolutie. Bovendien is het systeem compatibel met Apple CarPlay en Android Auto, net als enkele basis-apps. De bluetooth­verbinding voor telefonie en audiostreaming is van goede kwaliteit.

  • Budget

    In de basisversie Longitude kost onze Compass 28.700 euro, wat hem een goede verhouding prijs-uitrusting oplevert in vergelijking met een BMW X1. Interessant, alleen is niet alles op het niveau van die BMW. Hierdoor komt de Compass al snel in een vergelijking terecht met de Nissan Qashqai of de Renault Kadjar. De waarborg is klassiek, behalve de antiroestgarantie, die slechts zeven jaar bedraagt. Het verbruik van de 1.6 MJET valt binnen de norm voor de categorie.

Jeep Compass 1.6 MJET : Compacte SUV met ambitie
Conclusie / Jeep Compass 1.6 MJET : Compacte SUV met ambitie

De Jeep Compass is een complexloze SUV die kan uitpakken met een grote binnenruimte en een aantrekkelijke verhouding prijs-uitrusting en die ook veiligheid hoog in het vaandel draagt. Toch moeten we toegeven dat zich niet echt weet te onderscheiden en dat hij in ieder geval niet hetzelfde niveau haalt als de premiumconcurrenten, zoals Jeep ons graag zou doen geloven. Je moet hem dan ook niet vergelijken met een BMW X1 of een Range Rover Evoque, maar wel met spelers als de Nissan Qashai, Renault Kadjar of Seat Ateca. Tenzij in de vrij unieke versie Trailhawk, maar die zal maar een erg klein deel van de verkoop vertegenwoordigen. Kortom, een SUV waar je weinig verkeerd mee kunt doen, zeker met deze 1.6-diesel.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker