In het kort
-
Rijdynamiek
Dankzij de onafhankelijke ophanging en de zelfdragende structuur rijdt de Defender even goed op het asfalt als dat hij presteert offroad. Ook een duim voor de elektrische stuurbekrachtiging, die lineair doch duidelijk communiceert. Zelfs in de rechtuitstand blijft het stuur verbazend precies. De actieve schokdempers, de luchtveren, de elektronica en de brede banden verzekeren allemaal samen daarbij de nodige schwung, zonder dat het ooit onveilig wordt.
-
Veiligheid
Het zal ons benieuwen of Land Rover de Defender deze keer wél zal willen onderwerpen aan de EuroNCAP-crashtests. Afgaande op de aanwezige uitrusting lijkt een positief rapport in dezen niet meer dan een formaliteit. Bovendien is de structuur ook bijzonder robuust, terwijl de Defender met zijn hoekige vormen en grote glaspartijen een prima zicht rondom biedt. Anderzijds zouden we nog altijd niet de voetganger of fietser willen zijn die op zijn motorkap belandt.
-
Comfort
De stoelen zijn echte fauteuils, de diesel is gemuilkorfd en de luchtvering strijkt elke rimpel in het asfalt vlak: de tractordagen liggen definitief in het verleden. De Defender is een kilometervreter pur sang, die met het grootste gemak zijn passagiers naar de andere kant van Europa brengt. Zijn interieur biedt plek aan vijf, zes of zeven inzittenden, met dien verstande dat diegenen die of op de jump seat voorin of op de kofferstoelen moeten zetelen, niet te groot mogen zijn.
-
Praktische kant
Ook qua laadvolume speelt de Defender 110 mee met de grote jongens. Alleen de toegang, via een zijdelings scharnierende deur, is wat onhandig. Voorts grossiert de Defender in opbergvakken en oplaadpunten, connecteert hij middels zijn blote schroefkoppen met zijn avontuurlijke verleden en is hij bekleed met onderhoudsvriendelijke materialen. Treeplanken hadden echter standaard mogen zijn: zelfs met de vering in de laagste stand blijft de instap lastig.
-
Connectiviteit
Het Pivi Pro, zoals Jaguar Land Rover zijn nieuwste infotainmentsysteem heeft gedoopt, is bij de tijd. Zowel qua werkingssnelheid als qua gebruiksgemak kan het wedijveren met de installaties van de concurrentie. Via over the air-technologie blijft het systeem altijd up-to-date, terwijl het ook klaar is voor 5G. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard, net als een wifihotspot. Het touchscreen van 10 duim doet ook dienst als controlecentrum bij offroadgebruik.
-
Budget
Samen met zijn kunnen is ook de kostprijs van de Defender exponentieel toegenomen. Hij is zelfs ronduit duur, waarbij je je kunt afvragen of hij die investering wel waard is. Naar praktisch vermogen ben je met een Discovery namelijk minstens even goed af – en waarschijnlijk voor minder geld. Is het je te doen om zijn comfort, dan ben je voor die som allicht ook onder dak bij de Range Rover Sport. Rest enkel de terreincapaciteiten. En uiteraard zijn natuurlijke cool.
Land Rover heeft zijn huiswerk bijzonder goed gedaan. Eerder dan een retrokopie is deze Defender een tijdsbewuste hommage geworden, waarbij terreincapaciteiten en werkfaciliteiten voortaan hand in hand gaan met comfort en rijvaardigheid. Het is met andere woorden niet langer of-of, het verhaal leest nu als en-en. Weliswaar met de voetnoot dat aan die grotere inzetbaarheid ook een recht evenredige prijsverhoging hangt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!