In het kort
-
Rijdynamiek
De nieuwe 2.0-diesel van Mercedes is niet te krijgen in de C-Klasse Cabrio, wel de oude 2.1. In 250 d-uitvoering is dit een krachtige motor, maar 204 pk en 500 Nm is niet te veel voor een auto van 1,9 ton. Het comfort is er ook op akoestisch vlak, want de viercilinder lijkt minder luidruchtig dan in andere modellen met dezelfde motor. Het weggedrag is vrij dynamisch dankzij een directer stuur, terwijl de remmen van onze testauto met AMG-pack voldoening schenken.
-
Veiligheid
Alle Mercedessen van de jongste generatie zijn bijzonder geavanceerd op het vlak van veiligheid. Zo zijn ze allemaal uitgerust met een noodoproep- en botspreventiesysteem. Als optie kun je deze uitrusting verrijken met een actieve snelheidsregelaar, zijdelingse airbags achterin, Pre-Safe, dat de inzittenden in een veilige positie brengt voor een crash, een dodehoekcontrole en tot slot de spoorassistent die actief ingrijpt tot 200 km/h.
-
Comfort
De stalen ophanging voldoet, zowel voor de ondersteuning van het koetswerk als voor de absorptie van oneffenheden. Dat mooie plaatje wordt nog versterkt door de voorbeeldige stoelen, de goede rijpositie en de uitstekende geluiddemping van de optionele gevoerde kap (250 euro). In openlucht kun je je goed beschermen, met het traditionele windnet of met de Aircap. En dan hebben we het nog niet over de Airscarf of de stoelverwarming.
-
Praktische kant
De Mercedes C-Klasse Cabrio mag dan in de eerste plaats een luxegoed zijn, dat neemt niet weg dat hij toch veelzijdig uit de hoek komt. Vooral omdat de kofferruimte niet alleen goed toegankelijk, maar ook ruim en moduleerbaar is dankzij de neerklapbare achterbankrugleuning. Voorts biedt het interieur genoeg opbergvakken, terwijl de afwerking niets dan lof verdient voor een open auto die per definitie minder stijf is.
-
Connectiviteit
De connectiviteit van de C-Klasse Cabrio maakt deel uit van het optionele Comand Online-systeem, waarvoor Mercedes zo’n 3.500 euro factureert. Een stevig bedrag, maar het systeem is volledig en heeft een internetverbinding, apps en allerlei diensten (Mercedes Me). Het is ook mogelijk om meerdere toestellen in de auto te verbinden en onlinestreamingdiensten te gebruiken. De kwaliteit van de Bluetooth-verbinding is uitstekend.
-
Budget
Je krijgt hem niet cadeau. Zo kunnen we de C-Klasse Cabrio samenvatten, want de startprijs van de 250 d bedraagt al 52.000 euro. Dat is duur, maar dan krijg je ook een auto van hoge kwaliteit, wat je merkt door de structurele stijfheid die gevoelig beter is dan die van de BMW 4-Reeks Cabriolet. De garantie is beperkt tot het wettelijke minimum. Mercedes biedt wel enkele contracten om de garantie uit te breiden, of onderhoudscontracten.
Hoewel hij helemaal nieuw is, zet de eerste Mercedes C-Klasse Cabrio de Mercedes-traditie van cabriolets met vier ziplaatsen voort, zeker op het vlak van rijcomfort. Deze luxewagen mag dan frivool overkomen, hij is ook praktisch (plaats achterin, koffer, handige snufjes) en zeer zuinig met deze 250 d. Die rijdt zowel krachtig als aangenaam, al is hij nog iets te luidruchtig. Zoals altijd bij Mercedes liggen de prijzen hoog, maar je moet weten wat je wilt. Op het vlak van afwerking of koetswerkstijfheid overtuigt de C-Klasse Cabrio meer dan de BMW 4-Reeks.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!