In het kort
-
Wegligging
De bijgewerkte 220 CDI-motor wint niets aan vermogen of koppel, maar werd wel zuiniger. Hij is koppelrijk genoeg en komt aangenaam uit de hoek bij lage en gemiddelde toerentallen, maar hij houdt het iets sneller voor bekeken dan zijn rivalen wanneer je het onderste uit de kan haalt.Daarnaast is hij lawaaierig onder belasting. De zeventrapsautomaat 7GTronic is eveneens herzien, maar dat heeft zijn (lichte) gebrek qua uitvoeringssnelheid niet rechtgezet.
-
Veiligheid
De C Coupé kan rekenen op het beste wat er op dit moment aan veiligheidsuitrusting bestaat, ook op de befaamde vermoeidheidsdetector. Een knieairbag is eveneens standaard, evenals een bandendrukcontrole. Het weggedrag vertoont meer onderstuur dan dat van een BMW 3-Reeks, maar stelt je nooit voor verrassingen. Xenonkoplampen hadden we liever standaard gezien, zoals bij bepaalde concurrenten (de BMW 3-Reeks Coupé bijvoorbeeld).
-
Comfort
De C Coupé legt duidelijk de nadruk op comfort. Zijn ophanging is een toonbeeld van geleidelijkheid, zelfs met laagprofielbanden. Ook de optionele adaptieve schokdemping is de moeite waard, omdat ze bovendien de mogelijkheid biedt het rijgedrag aan je wensen van het moment aan te passen. De breedte op ellebooghoogte en de beenruimte zijn op alle plaatsen goed, maar dat geldt niet voor de hoofdruimte, die zowel voor- als achterin ruim ontoereikend is.
-
Praktische kant
De twee achterste plaatsen zijn goed toegankelijk, dankzij de Easy Entry-functie. Ondanks de kortere achteroverhang biedt de C Coupé hetzelfde koffervolume als de E Coupé (450 liter). Een weekenduitstapje met zijn vieren is dus geen probleem, temeer omdat de neerklapbare achterbank het mogelijk maakt om nog meer te laden. De standaarduitrusting is behoorlijk compleet, al blijven er nog altijd enkele lacunes bestaan (zoals xenonkoplampen of een snelheidsregelaar).
-
Budget
De motorupdate komt vooral het reële verbruik ten goede, dat met een goede liter zakt. De C Coupé 220 CDI houdt het bij 7,2 l/100 km en zelfs minder, wat het rijbereik op meer dan 800 kilometer brengt. Gelukkig gaat het verbruik in de stad niet buitensporig de hoogte in dankzij het stop-startsysteem. De C Coupé is duurder dan zijn rivalen, maar niet beter uitgerust. Het valt te hopen dat de herverkoopwaarde ook hoger zal zijn dan elders... wat niet gegarandeerd is.
De C Coupé maakt zijn opwachting op het gepaste moment. Door de E-Klasse Coupé hogerop en – vooral – de stilaan wat verouderde CLC naar de uitgang te duwen, brengt hij Mercedes opnieuw in een uitgelezen positie ten opzichte van de Audi A5 Coupé en de BMW 3-Reeks Coupé. Als echte erfgenaam van de CLK cultiveert de C-Klasse Coupé logischerwijs de regels van het huis uit Stuttgart. Hij is met andere woorden meer comfortabel dan sportief, vertoont een dynamische, maar nog altijd elegante lijn en biedt een uitstekend rijcomfort (ondanks een geluiddemping die beter kan, en een ontoereikende hoofdruimte), spitstechnologische uitrusting en, met de vernieuwde 220 CDI, een echt uitstekende verhouding prestaties-verbruik-karakter. Dat is veel, maar is het genoeg om het ontnuchterende prijskaartje te compenseren? De toekomst zal het uitwijzen. Hoe dan ook, de (6.500 euro duurdere) E-Klasse Coupé heeft alle redenen om zich zorgen te maken, want het onderscheid tussen de twee zit hem alleen nog maar in de uitrustingsmogelijkheden. En dat zou de marketingbonzen wel eens wat koud zweet kunnen bezorgen.