In het kort
-
Rijdynamiek
Het aandrijfsysteem van de E 350 e heeft zijn sporen al verdiend en maakt van deze reisberline desgewenst een snelle auto. Sportieve aspiraties heeft hij echter niet: het weggedrag is eerder op veiligheid en comfort afgestemd en het stuur voelt wat te kunstmatig aan, maar wel voldoende licht en direct om de moeilijkste manoeuvres haast moeiteloos tot een goed einde te brengen. De nieuwe negentrapsautomaat draagt ook zijn steentje bij aan het algemeen rijcomfort.
-
Veiligheid
Heel wat actieve rijhulpsystemen zijn standaard, de rest kun je als optie bijbestellen. Het zicht rondom is behoorlijk (tenzij schuin achteruit). Voor de verlichting raden we de optie Multibeam LED-koplampen aan. De E-Klasse is naast de voor de hand liggende airbags ook voorzien van een knie-airbag voor de bestuurder en kan optioneel voorzien worden van zijdelingse airbags achterin en zelfs van gordelairbags voor de buitenste achterpassagiers.
-
Comfort
Het is echt jammer dat op deze op comfort en ‘groen’ rijden afgestemde berline de gestuurde luchtvering nog een (dure) optie is. Met dat systeem in combinatie met de goede stoelen is dit een uiterst comfortabele auto, die ook nog eens erg geruisloos zijn weg baant (tenzij je de verbrandingsmotor opjaagt). Ook achterin hebben de inzittenden niet te klagen (tenzij misschien de passagier in het midden). De airco en verluchting zijn perfect opgewassen tegen hun taak.
-
Praktische kant
De grote deuren maken een goede instap mogelijk naar alle plaatsen en zijn ook met sluitbekrachtiging te krijgen. Zoals bij veel moderne auto’s die meer en meer een coupéachtige lijn krijgen, is de koffer-opening niet van de grootste, en de koffervloer is in deze versie verhoogd door de aanwezigheid van de batterij. De achterbank kan wel in delen neergeklapt worden, met bediening in de kofferruimte. De afwerking van onze testwagen was verzorgd.
-
Connectiviteit
De efficiëntie, kaartdefinitie en infoweergave zijn van een hoog niveau, maar je moet zo’n 2.000 euro opleggen voor het grote scherm en het head-updisplay om van het volledige plaatje te kunnen genieten. Het geheel is eenvoudig en intuïtief te bedienen, onder meer dankzij de touch controls op de stuurspaken. Gsm's zijn makkelijk te connecteren en er is heel wat mogelijk qua apps en onlinediensten, jammer genoeg nog altijd tegen bijbetaling.
-
Budget
De E-Klasse bepaalt zelf wanneer hij op onderhoud moet en Mercedes heeft de garantie eindelijk opgetrokken naar een aanvaardbaar niveau. Een basisprijs van meer dan 65.000 euro is niet weinig en daar kun je nog heel wat bovenop spenderen voor interessante, maar ook dure opties. Qua verbruik hangt alles af van je ‘tankdiscipline’: regelmatig inpluggen is de boodschap. Als je dat niet kunt opbrengen, is er geen reden om deze e-versie te kopen.
Eén conclusie ligt na deze test voor de hand: als je het niet kunt opbrengen om waar en wanneer dit maar kan, je auto op te laden, moet je deze plug-inhybride niet kopen. Je verliest alle voordelen (lager verbruik, groen rijden), de nadelen (forse investering vooral) blijven bestaan. Verder is de E 350 e wel een van de aangenamere E-Klasses om mee te rijden, omdat alles zo geruisloos en moeiteloos gebeurt, in alle comfort. Daar komt nog bij dat hij als het nodig is, toch nog aardig performant uit de hoek kan komen. Sportieve rijders laten hem echter best links liggen, daarvoor werd hij niet uitgedacht en is hij te zeer op comfort afgestemd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!