In het kort
-
Rijdynamiek
De 224 pk van de GLB 250 verzekert deze SUV van krachtige acceleraties en ruim voldoende prestaties: op grote wegen moet je al van goeden huize zijn om hem te lossen. Op bochtige wegen ligt het tempo lager, als gevolg van de comfortgerichte ophanging. De 4Matic-vierwielaandrijving komt de veiligheid ten goede en maakt deze Mercedes ook geschikt voor professionele gebruikers die al eens de gebaande paden verlaten en/of een trailer moeten slepen.
-
Veiligheid
Voor een premiumauto met gezinsroeping is het spijtig dat de zeven airbags zich vooral op de voorste inzittenden richten; laterale airbags achterin blijven een optie van 454 euro. Maar ook zonder scoort de GLB vijf sterren bij de EuroNCAP-veiligheidsbeoordeling. Rijhulpsystemen zijn er in overvloed, maar helaas vaak niet standaard. Hatelijk blijven de bruuske reacties van de automatische noodremfunctie. Ach, het is voor de goede zaak, zullen we maar zeggen...
-
Comfort
In het interieur heerst een aangename indruk van ruimte, en in de (wat harde) stoelen zit je meteen op je gemak. Als vijfzitter pakt de GLB uit met een doorgedreven moduleerbaarheid, met bijvoorbeeld een verschuifbare achterbank met verstelbare rugleuning. Zoals wel vaker bij een SUV raden we de velgen van 19 of 20 duim af, omdat die het comfort aantasten. En door het hoekige koetswerk zijn op de snelweg wat stroomlijngeluiden hoorbaar.
-
Praktische kant
De grote kofferklep (gemotoriseerd als optie) geeft toegang tot een ruime koffer, met een volume dat kan oplopen tot 1.800 liter. Een handige optie om lange voorwerpen te vervoeren is de voorste passagiersstoel met neerklapbare rugleuning. Door het rechte koetswerk is het zicht rondom goed, maar wie wil, kan een 360-gradencamera met bovenaanzicht bestellen. Door de beperkte breedte laat de GLB zich makkelijk parkeren, en in- en uitstappen gaat moeiteloos.
-
Connectiviteit
De GLB heeft recht op alle connectiviteitsuitrusting van de A- en B-Klasse, inclusief de Widescreen Cockpit, met zijn heldere en sprankelende schermen die naadloos in elkaar lijken over te vloeien en op tal van manieren personaliseerbaar zijn. Verder is alles aanwezig om de moderne geek te overtuigen: een wifihotspot, onlinediensten, vijf USB-ingangen, mirrorfuncties voor je smartphone, die je ook draadloos kunt opladen, enzovoort.
-
Budget
Absoluut gezien is deze GLB duur, maar uiteindelijk respecteert hij gewoon de pikorde binnen het Mercedes-gamma, door zich tussen de GLA en de GLC te positioneren. Bovendien is hij niet echt duurder dan zijn enige directe rivaal, de Land Rover Discovery Sport. Deze 250 op benzine lust echter een stevige slok, en zal daardoor niet echt in de smaak vallen bij professionele gebruikers, terwijl particulieren allicht eerder zullen gaan voor de GLB 200.
Liefhebber van outdooractiviteiten of op zoek naar een werkpaard met toch de nodige standing? Dan is deze GLB iets voor u, zeker in deze 4Matic-uitvoering, die zich ook uit de slag trekt in de modder en overweg kan met een sleep tot 2 ton. Eigenlijk vormt hij een mooie synthese tussen de GLA en de GLC: hij is meer lastdier dan de eerste, maar minder chic en duur dan de tweede. Alleen vragen we ons af of deze 250 de beste keuze is. Ja, deze tweeliter is krachtiger dan de GLB 200 en de ster op zijn neus is meer gerechtvaardigd dan bij die 1.3 met Renault- en Dacia-verwantschap, maar hij is ook behoorlijk gulzig. Voor particulieren lijkt de GLB 200 ons de slimmere keuze, terwijl zakelijke rijders allicht beter gediend zijn met de 220d 4Matic – die overigens voor dezelfde prijs verkocht wordt als de benzine.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!