In het kort
-
Rijdynamiek
De GLC Coupé 220 d doet een beroep op de 2.143 cc grote turbodiesel met 170 pk, al is die hier teruggebracht tot een 'fiscale' 163 pk. Deze vierpitter blijkt beter geïsoleerd onder de motorkap van de GLC Coupé dan in de A-, B- en C-Klasse. Bovendien krijgt hij hier de negentrapsautomaat met de afstellingen van de nieuwe E-Klasse, met langere verhoudingen voor de eerste vier versnellingen. De Coupé stuurt directer en beschikt over een stuggere ophanging dan de GLC.
-
Veiligheid
De meeste rijhulpsystemen zitten gebundeld in optiepakketten: het Safety pack (dodehoekcontrole, zij-airbags achterin, Pre-Safe) en het Rijassistentie Pack Plus (Distronic+, Pre-Safe+, voetgangerdetectie, BAS en kruispuntassistent, actieve dodehoekcontrole en spoorassistentie). De GLC kwam als beste van de klas uit de crashtests van 2015 (onder meer qua voetgangerveiligheid), de Coupé zou die resultaten moeten overdoen.
-
Comfort
Het verplichte sportonderstel mag dan het comfort in ere houden, maar het weet geen raad met dwarsnaden op een slecht wegdek, en op verkeersremmers gaat de voortrein al eens bokken. De bijzonder brede twintigduimbanden met laag profiel helpen de zaken evenmin vooruit. De voorstoelen bieden een goede steun aan de hele rug, schouders inclusief. Een klimaatregeling met twee regelbare zones behoort tot het standaardpakket.
-
Praktische kant
De GLC Coupé mag dan meer stijl hebben dan de GLC, maar zijn koffer is kleiner. Ook het zicht naar achteren is veel minder goed door de schuine achterruit – die geen wisser meer heeft. Standaard is de Coupé iets rijkelijker uitgerust: voor het handsfree startsysteem, de gemotoriseerde kofferklep, de onmisbare achteruitrijcamera en de sportophanging hoef je niet extra te betalen. De AMG Line-koetswerkkit staat de GLXC Coupé goed.
-
Connectiviteit
Zoals altijd moet wie een auto wil met de jongste onlinediensten, daarvoor flink in de optielijsten gaan snuisteren. Bij de eindafrekening blijkt alles een optie, buiten de Audio 20 CD-terminal. Dat is het standaard meegeleverde multimediasysteem met een scherm van 7 duim en enkele onlinediensten. Het touchpad in het verlengde van de armsteun op de middenconsole is in dat geval een optie, in de duurdere Comand Online-interface is het inbegrepen.
-
Budget
Met zijn basisprijs van 50.941 euro – 3.630 euro meer dan de GLC 220 d – blijft de GLC 220 d Coupé 9G-Tronic competitief geprijsd ten opzichte van zijn directe rivaal, de BMW X4 20d met achttrapsautomaat. De kleinere Range Rover Evoque TD4 4WD Auto kost al 51.470 euro, terwijl de even lange, maar ruimere Jaguar F-Pace 2.0D AWD A voor 49.380 euro wel een koopje lijkt. Dat de GLC Coupé sportiever van inborst is dan de GLC, zagen we ook aan de pomp.
Met zijn 4 centimeter lagere en 8 centimeter langere koetswerk dan een GLC kan de GLC Coupé prat gaan op elegante en sierlijke proporties. Wie daarvoor valt, moet wel meteen een aantal kwaliteiten van de GLC aan zich laten voorbijgaan, zoals de grote koffer en de mogelijkheid om er een softroader van te maken. Logisch uiteindelijk, want welke poseur rijdt er nu met zijn hele kroost én bagage rond op onverharde paden? De binnenruimte en het comfort van de GLC blijven daarentegen grotendeels bewaard, overgoten met een sportief sausje dat niet al te kunstmatig lijkt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!