In het kort
-
Rijdynamiek
Onder de motorkap blijft alles bij het oude: de Cooper S behoudt zijn 2.0- turbo, een koppelrijke en soepele motor die het echter niet zo begrepen heeft op hoge toeren. Hij wordt gekoppeld aan een nieuwe gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, die aangenaam schakelt... maar niet sneller is dan de oude zestrapsautomaat. Het rijgedrag is levendig en amusant... of toch op goede wegdekken. De remmen missen wat bijtkracht.
-
Veiligheid
De jongste Mini Cabrio werd nooit getest door EuroNCAP, maar de driedeursversie met stalen dak kreeg maar vier sterren bij zijn test in 2014. Dat was voornamelijk te wijten aan het gebrek aan rijhulpsystemen en daar verandert de facelift niets aan. De automatische noodremhulp is nog altijd een optie (Driving Assistant Pack, 600 euro). Op dat vlak kan Mini dus nog heel wat beter. De rolbeugels klappen automatisch tevoorschijn bij een koprol.
-
Comfort
Ons exemplaar, een Cooper S met lichtmetalen achttienduimvelgen en runflatbanden, kampte met een vrij hard wegcontact. De (standaard gemonteerde) sportstoelen zitten comfortabel en de voorste inzittenden hebben plaats genoeg. De achterbank is daarentegen enkel bedoeld voor kinderen. De demping van windgeluiden is niet optimaal. Anderzijds worden de inzittenden wel goed beschermd tegen de rijwind wanneer je met de kap open rijdt.
-
Praktische kant
De instap achterin verloopt moeizaam (zeker met de kap dicht) en het koffervolume is beperkt. Wel waarderen we het feit dat de rugleuning van de achterbank kan worden neergeklapt om het laadvolume te vergroten als je de achterste plaatsen niet nodig hebt. Ook de plaatsing van het windnet maakt de achterste plaatsen onbruikbaar. De afwerking is behoorlijk, al staat de materiaalkeuze niet op het niveau van de prijs van deze auto.
-
Connectiviteit
Op het gebied van de connectiviteit zet de Mini een grote stap voorwaarts, met onder meer nieuwe functies, waaronder een conciërgedienst: een callcenter dat individuele vragen beantwoordt. Ook het vermelden waard is de inductielader voor smartphones. Maar ook voor die nieuwe diensten en uitrusting moet je telkens bijbetalen... Tevens betreuren we dat de weergave van het navigatiesysteem een beetje gedateerd is.
-
Budget
Het is geen geheim: Mini’s zijn duur. Dat geldt des te meer voor de Cooper S, die al een erg hoge basisprijs heeft. En daar komen dan nog talloze opties bovenop, die de prijs pijlsnel de hoogte injagen. De enige troost is dat het model weinig van zijn aantrekkingskracht verliest naarmate de jaren vorderen. Dat vertaalt zich in een goede herverkoopwaarde. De standaard constructeursgarantie beperkt zich tot het wettelijke minimum (2 jaar zonder kilometerbeperking).
Never change a winning team. Dat moeten de ontwerpers van het merk gedacht hebben op het moment dat ze de ‘nieuwe’ Mini tekenden. En aangezien de look nog altijd de grootste succesfactor van dit model is, vonden de ontwikkelaars het ook niet nodig om het technische gedeelte aan te pakken. Van structurele of mechanische wijzigingen is dus geen sprake bij deze Cooper S, tenzij dan wat de nieuwe automaat betreft: hij telt een verhouding meer en dringt het brandstofverbruik lichtjes terug. Voor het overige blijft de Mini trouw aan zichzelf. Deze Cooper S mag dan al erg duur en weinig praktisch zijn, toch blijft dit een levendige en meeslepende kleine cabrio, die eigenlijk uniek is op de markt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!