In het kort
-
Techniek
We hebben de Astra Sports Tourer hier aan de tand gevoeld in de benzineversie 1.4 T van 125 pk, een kleine viercilinder met directe injectie die gezamenlijk ontwikkeld werd met de uitstekende driecilinder 1.0 T. Zijn gulle koppel heeft de ingenieurs van Opel ertoe aangezet deze drukgevoede vierpitter een erg lang gespreide manuele zesversnellingsbak mee te geven, waaruit blijkt dat een laag (norm)verbruik belangrijker werd bevonden dan een pittig karakter.
-
Wegligging
Dé troef van de Astra is het gewicht dat hij verloor ten opzichte van de vorige generatie – tot wel 190 kilo – zonder toegevingen te doen op het vlak van structuurstijfheid. Het chassis – ophanging, elektrisch bekrachtigd stuur en remmen – werd geoptimaliseerd om de auto nauwkeuriger te maken en interessanter om mee te rijden. Anderzijds werden de rijhulpsystemen geactualiseerd, met name de stabiliteitscontrole, die een erg uitgebreide waaier aan corrigerende functies bezit.
-
Veiligheid
De Astra berline heeft vorig jaar vijf sterren verdiend bij de veiligheidsbeoordeling door EuroNCAP, met een goede score voor de bescherming van volwassenen, kinderen en voetgangers. Een klein puntje van kritiek was dat de rijhulpsystemen niet systematisch standaard zijn, zoals de botswaarschuwing, de automatische noodremfunctie, de spoorassistent, de verkeersbordherkenning of de afstandsradar, die allemaal pas van de partij zijn vanaf het derde uitrustingsniveau (Dynamic).
-
Comfort
De ophanging doet haar werk goed, zowel qua geleiding en koetswerkondersteuning als wat de filtering van rijgeluiden en de absorptie van wegoneffenheden betreft. Daar komt nog een uitstekende akoestische isolatie van de motor bij, naast een goede demping van andere geluidsbronnen. Het zitcomfort is verzorgd, zeker als je voor de ergonomische stoelen met hun uitgebreide verstelmogelijkheden kiest, die het lichaam uitstekend ondersteunen.
-
Praktische kant
De Astra Sports Tourer is de meest aerodynamische middenklassebreak op de markt (met een Cx-waarde van 0,27). Maar die gunstige stroomlijn doet geen afbreuk aan zijn laadvolume. De regelmatige vormen van de laadruimte, de lage kofferdrempel, de lange en brede laadvloer en de (optionele) gemotoriseerde achterklep met handsfree bediening (via een voetbeweging onder de bumper) kunnen eveneens worden beschouwd als troeven.
-
Budget
De break kost 850 euro meer dan de vijfdeurs en is evenzeer verkrijgbaar in vier uitrustingsniveaus, met een basisprijs van 18.825 (1.4 Comfort met 100 pk) tot 27.275 euro (1.6 T Innovation met 200 pk). Daarmee is de Astra Sports Tourer competitief geprijsd gezien de standaarduitrusting en rekening gehouden met het feit dat de opties niet overdreven duur zijn. Het onderhoudsprogramma is klassiek, de waarborg beperkt zich tot het wettelijke minimum.
De Astra Sports Tourer is de grootste ‘compacte’ middenklassebreak op de markt en eist die positie in het C-segment met een zekere elegantie op. En net als de vijfdeurs profiteert hij van een dieetkuur, wat goed nieuws is voor het verbruik, het rijplezier en de levendigheid. Nog een punt waarop hij vooruitgang heeft geboekt: de stilte die je binnenin geniet, tilt hem naar een niveautje hoger, een bewijs dat hij hogerop geklommen is zonder zijn prijs de hoogte in te laten schieten. En in een poging zich te onderscheiden in het meest competitieve segment op de markt – dat van de VW Golf – meet Opels nieuwste break zich ook de modernste uitrusting aan, waardoor hij meer bij de tijd is dan sommige van zijn rivalen. Alleen zie je dat nog niet genoeg…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!