In het kort
-
Techniek
De 'oude' 2.0 CDTI 130 werd grondig herwerkt voor deze 140 pk-versie. Hij is nu voorzien van een turbo met variabele geometrie, wat hem soepeler, maar ook koppelrijker maakt. Daardoor kan de viercilinder beter overweg met de lang gespreide versnellingsbak, terwijl hij toch nog altijd weinig verstookt. Qua normcijfers is de 2.0 CDTI 140 trouwens recordhouder in zijn segment, met een gemiddeld verbruik van 3,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 98 g/km. Alleen hybride rivalen doen beter.
-
Wegligging
Het weggedrag van de Insignia is probleemloos, maar toch aangenaam, dankzij het potentieel van de voortrein, dat maakt dat onderstuur pas laat optreedt. Voeg daaraan nog een goed centrerend stuur toe en het resultaat is een gezinsberline die efficiënt en alles bij elkaar plezierig rijdt - ondanks het gewicht van deze Opel, dat aan de hoge kant is in vergelijking met de meeste van zijn rivalen. Die kilo's voel je trouwens ook wanneer je de remmen gedurende langere tijd zwaarder belast.
-
Veiligheid
Ook op het vlak van de veiligheid weet de Insignia helemaal te overtuigen. Naast de traditionele uitrusting ter zake kan hij nog beschikken over een actieve snelheidsregelaar, een bots alarm met automatische noodremfunctie, een dodehoekcontrole, een spoorassistent of een verkeersbordherkenning (die trouwens niet alleen snelheidsborden leest). En dan is er nog een systeem dat waarschuwt voor aankomende voertuigen wanneer je achteruit uit je parkeerplaats rijdt.
-
Comfort
De adaptieve ophanging stemt tot volledige tevredenheid. Ze is natuurlijk slapper in de comfortstand Tour, maar dat is mooi meegenomen om de grotere wielen te compenseren. De binnenruimte is royaal op alle zitplaatsen, behalve dan qua hoofdruimte achterin, die in de vijfdeurs beperkt wordt door de aflopende daklijn. De ergonomie gaat erop vooruit dankzij het tft-scherm, maar ook dankzij het erg geslaagde Intellilink, waarbij een verbluffend efficiënte stembediening hoort.
-
Praktische kant
De Insignia is een praktisch ingestelde gezinswagen. Dat geldt ook voor de koffer, die in het geval van de vijfdeursversie een riante 530 liter groot is. Het is alleen jammer dat door de plaatsrovende achterophanging de laadvloer niet helemaal vlak is na het neerklappen van de achterbank. We geven nog mee dat de meerprijs voor de break Sports Tourer best meevalt. De afwerking is verzorgd, met degelijke materialen en een assemblage die tot op de millimeter nauwkeurig is.
-
Budget
Opel is niet bijzonder genereus op het vlak van de waarborg, maar er bestaan wel verschillende mogelijkheden om de basisgarantie uit te breiden. Los daarvan is de Insignia nog altijd erg interessant geprijsd, zeker als je rekening houdt met de uitrusting die hij standaard meekrijgt. De gezinsauto van Opel is bij vergelijkbare uitrusting bijvoorbeeld minder duur dan pakweg een Volkswagen Passat - zonder daarom minder in de plaats te geven. Integendeel zelfs...
Eerder dan een oppervlakkige opfrisbeurt heeft de Insignia een grondige update ondergaan. Dat is op zich al de moeite waard, maar nog interessanter is de komst van nieuwe Ecoflex-versies, waarmee Opel in dit segment het voortouw neemt op het vlak van CO2-uitstoot. Een verrassing waarmee fleetbeheerders zeker blij zullen zijn. Daarnaast boekt het model echter ook vooruitgang inzake veiligheid, ergonomie, comfort en telematica. We kunnen het niet genoeg benadrukken: de mooie Insignia verdient meer erkenning dan hij tot nog toe gekregen heeft.