In het kort
-
Rijdynamiek
De 2.0 CDTI voelt zich dankzij zijn koppel op zijn gemak in deze Insignia, ondanks de lange versnellingsbakverhoudingen. Toch moet er wat geschakeld worden om goed te hernemen, maar dat gaat nu een stuk vlotter dan voorheen. In rechte lijn is de Insignia onverstoorbaar, in bochten rijdt hij vrij neutraal om dan geleidelijk te gaan ondersturen: efficiënt en veilig, maar verre van sportief. De remmen missen wat bijtkracht, maar doen hun werk naar behoren.
-
Veiligheid
De nieuwe Insignia krijgt standaard al aardig wat rijhulpsystemen mee, en de overige zijn beschikbaar tegen aanvaardbare meerprijzen. Bovendien biedt hij uiterst geavanceerde en efficiënte ledkoplampen aan, die we iedereen durven aan te raden. Ook wat de passieve veiligheid betreft, heeft Opel zijn huiswerk gemaakt. Zelfs laterale airbags achterin zijn verkrijgbaar en de grote motorkap is van het actieve type, dat rekening houdt met de voetgangerveiligheid.
-
Comfort
Onze auto was voorzien van de gestuurde schokdemping FlexRide (een optie of standaard) en die zorgt voor een uiterst comfortabele rijsensatie. In de Sport-modus is ze wat stugger, maar alles blijft hoofdzakelijk comfortabel, getrouw aan de roeping van de auto. Voeg daar uitstekend zittende en steunende stoelen aan toe en meer plaatsaanbod voor de passagiers en je kunt besluiten dat de Insignia op dit vlak hoog scoort. De airco werkt uitstekend.
-
Praktische kant
Door de verlengde wielbasis is achterin instappen geen probleem meer, ondanks het feit dat het dak lager ligt en de auto meer een coupévorm heeft. Dat laatste heeft wel zijn invloed op de toegankelijkheid van de koffer, zodat Opel besliste om enkel nog een vijfdeurs aan te bieden. Waarom die standaard geen achterruitwisser heeft, is ons een raadsel. Het koffervolume ging er iets op achteruit en de laadvloer is niet helemaal vlak, maar beladen gaat makkelijker.
-
Connectiviteit
Alle Insignia CDTI’s hebben standaard de OnStar-diensten van GM, uitgebreid met een ‘personal assistant’. Daarnaast is er IntelliLink voor communicatie met de smartphone (Apple CarPlay en binnenkort Android Auto) en in de duurdere uitvoering daarvan is navigatie inbegrepen. De bediening van het touchscreen vergt wat gewenning. Het scherm reageert ook heel snel op verduistering, maar keert daarna maar erg langzaam terug naar de dagstand.
-
Budget
Opel wil met de Insignia Grand Sport een gezinswagen/reisberline aanbieden die ook kan wedijveren met de prestigemerken op allerlei vlakken, maar dan voor een interessantere prijs. Bovendien zijn de optietarieven redelijk. Als 2.0 CDTI rijdt de auto erg comfortabel, levert hij behoorlijke prestaties en verbruikt hij niet te veel. Meer en meer merken schakelen over op een uitgebreidere algemene waarborg dan de minimale twee jaar, Opel nog niet.
De Opel Insignia werd groter en eleganter en dat vertaalt zich gelukkig ook in een surplus aan binnenruimte – althans voor de passagiers, want de bagageruimte is er iets op achteruitgegaan. Ondanks zijn naam is de Insignia Grand Sport geen sportieve auto, wel een comfortabele reisberline die met deze 2.0-diesel moeiteloos lange afstanden kan afleggen zonder daarbij veel te verbruiken. De nieuweling is ook vrij goed uitgerust en zijn interieurdesign en -afwerking hebben duidelijk een tandje bijgestoken. Verder vertoont deze grote vijfdeurs ook een overwegend neutraal weggedrag en voelt hij duidelijk lichtvoetiger aan. De 2.0 CDTI laat zich nog wel iets te veel horen en waarom een achterruitwisser een optie moet zijn, is ons een raadsel. Afwachten nu maar of deze Insignia de herpositionering die Opel zo graag zou willen (en die PSA ook goed zou uitkomen), nu in de praktijk kan brengen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!