Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Opel Insignia Sports Tourer 1.5 T 165 : Groter én ruimer

In het kort

  • Rijdynamiek

    Met zijn verder uit elkaar staande wielen vertoont de Insignia een dynamischer weggedrag, dat nog versterkt wordt door zijn afslankkuur. Die indruk van lichtheid wordt nog in de verf gezet door een sterk bekrachtigd stuur. De 1.5 T van 165 pk en 250 Nm valt in de smaak met zijn soepele en lineaire karakter. Alleen jammer dat hij wat gesmoord wordt door zijn nogal lange versnellingsbakverhoudingen. Het is dus terugschakelen geblazen als je stevig wilt hernemen.

  • Veiligheid

    De Insignia is de eerste Opel met een actieve motorkap die bij een aanrijding met een voetganger de schok kan verzachten. Hij telt standaard zes airbags, die je nog kunt uitbreiden met laterale plofkussens achterin. Een automatische noodremfunctie en actieve spoorassistent zijn standaard – die laatste is trouwens nooit te opdringerig. De adaptieve snelheidsregelaar (500 euro) is dan weer weinig subtiel bij het afremmen en opnieuw optrekken.

  • Comfort

    De verlengde wielbasis en de bredere sporen resulteren in een riant plaatsaanbod voor alle inzittenden en in alle richtingen. Trouw aan zijn reputatie biedt Opel goed zittende stoelen die perfect ondersteunen, en dat geldt ook voor de achterbank. Alleen de rugleuning is overal aan de harde kant. De geluiddemping is uitstekend, ook van motorgeluiden. De gestuurde schokdemping is een troef, maar de standaardophanging voldoet al ruimschoots.

  • Praktische kant

    De breakversie van de Insignia heeft een 130 liter grotere koffer dan zijn voorganger (560 tot 1.665 liter). Boven op zijn hogere laadvermogen dan de vijfdeursversie Grand Sport biedt hij ook een koffervloer op gelijke hoogte met de laaddrempel, een kofferindelingssysteem en vooral een gemotoriseerde achterklep die je kunt openen door met je voet onder de achterbumper te bewegen. In het interieur vind je tal van opbergmogelijkheden, maar vaak zijn die klein.

  • Connectiviteit

    Het nieuwe dashboard, dat cleaner is van design, omvat een gebruiksvriendelijke aanraakinterface. Alleen is er standaard geen navigatie bij. Die is gekoppeld aan een kleureninfoscherm tussen de analoge tellers en een head-updisplay. Mobiele toestellen laten zich probleemloos connecteren en desgevallend opladen. De conciërgedienst OnStar, die standaard is vanaf het tweede uitrustingsniveau, is het eerste jaar gratis.

  • Budget

    Met een basisprijs van 28.000 euro zit de Insignia Sports Tourer op het niveau van de referentie van het segment, de Skoda Superb Combi. De meerprijs van 1.100 euro ten opzichte van de vijfdeursberline Grand Sport wordt perfect gecompenseerd door extra standaarduitrusting. Ondanks weinig voordelige normverbruikscijfers houdt de 1.5 T in de praktijk zijn dorst binnen de perken gezien het formaat van de auto (8,6 l/100 km gemiddeld).

Opel Insignia Sports Tourer 1.5 T 165 : Groter én ruimer
Conclusie / Opel Insignia Sports Tourer 1.5 T 165 : Groter én ruimer

In vergelijking met zijn voorganger boekt de Insignia Sports Tourer op alle vlakken vooruitgang: qua afwerking, binnenruimte, connectiviteit en ergonomie. Hij voelt ook lichtvoetiger aan, terwijl zijn nieuwe 1.5-turbo op benzine perfect geschikt is voor uw dagelijkse ritten. Alleen lost de nieuweling het probleem van de ongunstige verhouding buitenmaten-binnenruimte niet op. Goed, de inzittenden genieten nu comfortabel veel ruimte op alle plaatsen, maar aan de buitenkant is de Insignia Sports Tourer wel bijna 5 meter lang geworden… terwijl de referentie van het segment, de Skoda Superb Combi, binnen 4,85 meter 100 liter meer laadvolume en een vergelijkbare of zelfs grotere binnenruimte biedt. Los daarvan is dit echter op alle vlakken een geslaagde en aangename break.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker