In het kort
-
Wegligging
De 508 profileert zich opnieuw als een 'echte' Peugeot, waarbij comfort en een voortreffelijke wegligging met elkaar worden gecombineerd. Zijn 2.0 HDi van 136 pk streeft meer naar souplesse dan naar pure prestaties. De krachtsontplooiing is lineair en de transmissie heeft een gepolijst karakter, twee aspecten die perfect passen bij het comfortgevoel van de ophanging. Het onderstel heeft echter ook voldoende finesse om een flinke portie rijplezier te bezorgen.
-
Veiligheid
In tegenstelling tot enkele rivalen pakt Peugeot niet uit met een hele rist rijhulpmiddelen. Niettemin is hij voorzien van alle veiligheids items die in dit segment als vanzelfsprekend beschouwd worden. Zo zijn er in totaal zes airbags, waaronder twee gordijnairbags. Vanaf de Active zijn automatische lichten en ruitenwissers en een zelfdimmende binnenspiegel standaard. Als optie zijn xenonlichten met een variabele lichtdensiteit en bochtverlichting verkrijgbaar.
-
Comfort
De ophanging van de 508 is merkelijk soepeler dan die van de 407. Vooraan komt dat voornamelijk door een langere veerweg in te bouwen en de dubbele parallelle draagarmen voor te behouden aan de sportief getinte GT. De vering absorbeert goed en wordt enkel verrast door grote wegoneffenheden. De 508 is bovendien uitzonderlijk stil. Ondanks zijn lange wielbasis wordt de 508 beter beschouwd als een ruime vierzitter dan als een volwaardige vijfzitter.
-
Praktische kant
De vormgeving van de bagageruimte is niet optimaal en dat komt ten dele door de plaatsrovende zwanenhalsscharnieren van de korte, maar brede kofferklep. De bagageruimte zelf heeft een volume van 473 liter en de leuning van de achterbank kan in ongelijke delen worden neergeklapt. Binnenin ontbreekt het wel wat aan bergvakken om bijvoorbeeld je gsm kwijt te kunnen. Een betere kwaliteitsindruk was een duidelijk streefdoel bij het ontwerp van de 508.
-
Budget
In vergelijking met zijn directe concurrenten is de 508 scherp geprijsd, terwijl hij een meer dan behoorlijke basisuitrusting biedt. Het tweede uitrustingsniveau (Active) verdient hoe dan ook de voorkeur dankzij extraatjes zoals lichtmetalen velgen en een automatische airco. Het oorspronkelijke vermogen van 140 pk bij de 2.0 HDi werd in België om fiscale redenen afgeroomd tot 136 pk. Het verbruik ligt verbazend laag, zelfs zonder een stopstartsysteem.
Peugeot heeft er bewust voor gekozen om zijn nieuwe gezinsberline niet van al te veel technische snufjes te voorzien. Dat vergemakkelijkt de logistiek tijdens de productie en elimineert meteen ook mogelijke kwaliteitsproblemen. Ook het comfortgevoel is weer helemaal terug en dat kunnen we enkel maar toejuichen. Daarmee is deze 508 een gedroomde auto voor veelrijders. Bovendien werden er stevige inspanningen geleverd om de afwerking te verbeteren. Qua prijs en verbruik zit de 508 eveneens goed en dat geldt zeker voor de 2.0 HDi. Of dat zal volstaan voor Peugeot om weer een dominante rol te spelen in dit segment, is echter niet zeker: de concurrentie is heviger dan ooit en sommige merken zoals Volkswagen en zelfs Opel en Ford hebben tijdens de voorbije jaren hun status enkel maar verstevigd.